Fernand Huts opent permanent Cobra-museum in Antwerpen

Het echtpaar Huts

Havenindustrieel en kunst-mecenas Fernand Huts gaat dit jaar in Antwerpen een nieuw permanent museum openen. Het museum wordt opgebouwd rond de Cobra-beweging en zal worden samengesteld met werken uit The Phoebus Foundation, de stichting die het kunstpatrimonium van de 69-jarige havenindustrieel beheert. Zijn echtgenote Karine Van den Heuvel coördineert het project. Huts zet daarnaast dit jaar nog drie andere kunstprojecten op. In 2016 provoceerde Huts de goegemeente met de verklaring dat hij jaarlijks 0,5 procent van de omzet van zijn bedrijf Katoen Natie ging investeren in kunst. Daarmee ligt zijn individuele financiële inspanning gelijk ligt met wat de Vlaamse regering jaarlijks investeert in 21 Vlaamse musea.

Het museum zal zich toespitsen op de Cobra-collectie van The Phoebus Foundation. Het moet een permanent onderkomen én expositiekader bieden voor deze werken.”, zo zegt Huts in een gesprek met De Morgen. De avant-gardebeweging Cobra werd in 1948 opgericht te Parijs. De groep, waarbij ook Lucebert en Claus later aansluiting vonden, kende een kort en woelig bestaan. Huts verzamelt vooral werk uit de vroege Cobra-periode en bezit onder meer schilderijen van Karel Appel, Pierre Alechinsky, Corneille, Asger Jorn en Christian Dotremont. Waar het museum in Antwerpen precies gevestigd wordt, wil mecenas Huts nog niet kwijt. “In de loop van 2020 geven we daar meer details over.”



Huts pakt in 2020 verder uit met twee groots opgevatte expo’s in het Antwerpse, waarvoor Walter Van Beirendonck de scenografie voor zijn rekening neemt. In het Snijders&Rockoxhuis start half maart de expo Blind Date met aandacht voor portretschilderkunst uit de renaissance en de barok. In december 2020 opent in het MAS de expo Van Memling tot Rubens met drie eeuwen Vlaamse schilderkunst, van de 15de tot de 17de eeuw, van Quinten Massijs tot Van Dyck en Rubens. De expo, ook volledig gedragen door The Phoebus Foundation, is in april eerst te zien in de Estse hoofdstad Tallinn. En in Geel komt er de expo “Zot van Dymphna” gefixeerd op het gerestaureerde Dymphna-retabel (1505) van Goswin van der Weyden. Vorig jaar al scoorde zijn stichting met de expo “Pikant” over de geschiedenis van de kantindustrie in Vlaanderen.