NIEUWE MILJARDAIR: Nicolas Saverys en de gastankerrederij Exmar (met dank aan Vladimir Poetin)

Een archieffoto uit 2015. Nicolas Saverys buigt theatraal het hoofd voor prinses Astrid op een handelsmissie in Canada. (Foto: Belga Images)

Er staan de gastankerrederij Exmar een aantal sterke winstjaren te wachten. Dat is toch wat Nicolas Saverys denkt. De reder lanceert immers een bod van 12,1 euro per aandeel van het beursgenoteerde Exmar. Om het bedrijf volledig zelf in handen te krijgen en weg te halen van de beurs moet Saverys 336 miljoen euro op tafel leggen. Dat is ongeveer zoveel als de financiële reserves bedragen van zijn holding Saverex. Die laatste controleert nu al 45 % van Exmar. De rederij wordt nu gewaardeerd op 730 miljoen euro. Met de privatisering komen de toekomstige winsten van Exmar terecht op de persoonlijke rekening van Nicolas Saverys. De huidige waardering heeft alles te maken met de oorlog in Oekraïne. Nu Vladimir Poetin de Russische gaskraan heeft dichtgedraaid stijgt de wereldwijde vraag naar gas met een kwart. En dat is meteen wind in de zeilen van Exmar. De rederij kon zijn winst vorig jaar al optrekken van 11 naar 320 miljoen euro. Het vermogen van Nicolas Saverys stijgt door tot 1.008 miljoen euro of dus net iets meer dan 1 miljard euro. Daarmee is hij de 38ste miljardair uit onze ranglijst.

De gasttankerrederij Exmar van Nicolas Saverys kampte al jaren met de Tango FLNG, een drijvende vergassingsinstallatie die aardgas vloeibaar en dus transporteerbaar maakt op zee. Vorig jaar kwam er mee onder druk van de oorlog in Oekraïne abrupt een eind aan de werkloosheid van de Tango FLNG. Hij werd verkocht aan de Italiaanse groep ENI voor een bedrag tussen 572 en 694 miljoen euro, afhankelijk van zijn prestaties. Een bedrag dat veel hoger ligt dan werd verwacht. Bovendien doet Exmar nog meer goede zaken met ENI. Het verhuurt aan de Italianen ook tien jaar lang een opslagschip en sloot ook een overeenkomst voor de engineeringdiensten voor het ENI-project. Daarvoor zal een lng-tanker worden omgebouwd. De Belgische gastankerrederij van Nicolas Saverys sloot ook een overeenkomst voor de engineeringdiensten voor het ENI-project.



Dat alles leverde de aandeelhouders van Exmar, waaronder dus Saverys zelf met 45 % van de aandelen, een bruto dividend op van 1,95 euro per aandeel. Saverys incasseerde daarbij bruto 53 miljoen euro. Ondertussen investeert Exmar verder in gastankers. De gastankerrederij bestelde vorig jaar twee nieuwe midsizetankers voor het vervoer van lpg of ammoniak en nam een optie op nog twee extra tankers. Die optie is eerder deze maand ook gelicht, zo meldt Exmar in haar jaarrapport. De eerste twee schepen worden eind 2024 en eind 2025 geleverd.

De vraag is nu hoe happig de Exmar aandeelhouders zullen zijn om al dan niet in te gaan op het bod. Dat is op zich redelijk karig en waardeert de rederij op twee keer haar jaarwinst van 2022. Misschien menen die aandeelhouders dat ze ook recht hebben op een groter stuk van die toekomstige winst en proberen ze een hogere overnameprijs af te dwingen. Nicolas Saverys is de broer van Marc Saverys, de reder die momenteel met zijn bedrijf CMB een machtsstrijd voert over de controle van de ook beursgenoteerde rederij Euronav.