Precies 26 minuten. Zolang duurde het gisteren vooraleer 200.000 tickets voor het festival Tomorrowland verkocht waren. Als we een ruwe schatting maken, globaal goed voor een goede 40 miljoen euro aan omzet. Per minuut verkochten de discrete broers Manu en Michiel Beers dus 1,6 miljoen euro aan tickets, of, zo u wil, 26.666 euro per seconde. Al die tickets waren voor Belgische bezoekers van het festival dat plaats vindt in Boom tijdens de twee laatste weekends van juli dit jaar. Vanavond volgt een eerste verkoopronde voor buitenlandse bezoekers. Ongetwijfeld in even korte tijd.
Tomorrowland boekte in 2018 een omzet van 106 miljoen euro tegenover 104 miljoen het jaar daarvoor. Wie kans wilde maken op een combi- of dagticket voor het dance festival moest zich op voorhand registreren. “Het aantal preregistraties lag zowel nationaal als internationaal op hetzelfde niveau als vorig jaar.”’, zegt woordvoerder Debby Wilmsen. Dat kan laten vermoeden dat de Belgische omzet zijn plafond heeft bereikt. De broers Beers beseffen dat al langer. Ze broeden dan ook plannen uit voor buitenlandse expansie. Van 14 tot 21 maart organiseren ze in Alpe d’Huez Tomorrowland Winter. “A lifetime filled with ski, music and party in the beautiful surroundings of the French Mountains of Alpe d’Huez.”, zo klinkt het.
Ondanks een cash flow van een kleine 9 miljoen euro, boekte het festival in 2018 een verlies van 5 miljoen euro. Dat was het gevolg van een minnelijke schikking met de fiscus die 8 miljoen euro kostte. Met de provincie Antwerpen heeft Tomorrowland nog tot 2033 een overeenkomst om het domein De Schorre in Boom twee weekends per jaar te gebruiken. Het investeert ook een deel van zijn winst in het domein. Elk festival is nu goed voor 400.000 bezoekers waarvan de helft buitenlanders. Belangrijkste schaduw over het festival zijn de problemen die er zijn met illegaal drugsgebruik.