Uplace Machelen is dood, leve Broeklin

Eén van de drie grote hallen van Broeklin voor maatwerk winkels.

We hebben het niet gehaald en gaan nu voor een nieuw project, Broeklin genaamd”. Dat was zowat de kernboodschap die Jan Van Lancker vandaag meegaf op een virtuele persconferentie. Van Lancker is CEO van Uplace, de projectontwikkelaar in handen van Bart Verhaeghe. Hij sprak over de nieuwe plannen die Uplace koestert om de veelbesproken site in Machelen alsnog te ontwikkelen. Maar Van Lancker had ook nog andere boodschappen. Bijvoorbeeld dat in 15 jaar tijd verschillende procedureslagen werden uitgevochten, met een financiële put van 90 miljoen euro tot gevolg. Maar toch bleef de boodschap optimistisch. Winkels voor maatwerk en circulaire economie staan centraal in de nieuwe plannen. Maar voor de zelfstandigen groepering Unizo, één van de grote tegenstanders van de eerste plannen, mogen dat geen holle woorden zijn. Ze dreigen nu al met nieuwe procedures.

In vijftien jaar tijd werd het project twee keer volledig vergund, maar de eerste steen van het belevingscomplex Uplace in Machelen werd nooit feestelijk neergelegd. Telkens werden de vergunningen na procedures van een zestal tegenstanders, waaronder de stad Vilvoorde en Unizo, vernietigd. Doordat het ruimtelijk uitvoeringsplan in de zone rond het viaduct van Vilvoorde drie jaar geleden definitief vernietigd werd door de Raad van State kreeg Uplace de doodsteek. Anderhalf jaar geleden kreeg de gemeente Machelen vervolgens de mogelijkheid om zelf een ruimtelijk uitvoeringsplan op te stellen om de oude industriezone nieuw leven in te blazen. Daarbij worden behalve de Uplace-site, ook de site van de voormalige Renault-fabriek, de Kerklaan in Machelen en de CAT-site in Vilvoorde betrokken.



In alle nederigheid kunnen we zeggen dat we het niet gehaald hebben”, aldus Jan Van Lancker . “Uiteraard is het niet gemakkelijk om afscheid te nemen van een project waar we de voorbije 15 jaar hard aan gewerkt hebben en waar we meer dan 90 miljoen euro in hebben geïnvesteerd. Dat is nu allemaal voor niets geweest. Maar we draaien de bladzijde definitief om en kijken nu positief naar de werkwinkelwijk die we samen met architect Alexander D’Hooghe uitgewerkt hebben. Het is tot stand gekomen via samenwerking, overleg en co-creatie met al wie er belang bij heeft in de regio: van de lokale besturen tot belangenverenigingen zoals VOKA, Unizo en de Bond Beter Leefmilieu. Hun participatie maakt dit project zo sterk.” (Lees verder onder de foto)

De eerste steen van Broeklin zou in 2021 gelegd moeten worden. Concreet krijgt de site onder het viaduct van Vilvoorde de naam Broeklin, een verwijzing naar het New Yorkse Brooklyn en de naam van het gebied in Machelen, het Broek. Op de site komen drie grote hallen waarin plaats zal zijn voor maakwinkels die verweven worden tussen KMO-units, grote productievloeren, kantoren, horeca en opleidingscentra. In die maatwinkels worden producten op maat gemaakt. Een duidelijk voorbeeld van zo’n winkel is het Adidas-filiaal in Berlijn, waar je je eigen T-shirt of joggingbroek kan laten maken. Daarnaast zal er ook veel ruimte voor natuur en cultuur komen. Zo komt er een Huis van de Kunsten, dat ruimte zal bieden voor opnamemogelijkheden, repetities, producties, experimenten, workshops en kunstateliers. Onder meer het Brussels Philharmonic verleent zijn steun aan het project.

Uplace hoopt de vergunningsaanvraag voor het Broeklin-project komende zomer in te kunnen dienen. De eerste steen zou in de loop van volgend jaar gelegd moeten worden. Verwachte kostprijs: 500 miljoen euro. Kandidaat-uitbaters van de maakwinkels zijn er volgens Van Lancker nog niet. In een eerste reactie spreekt Unizo van “een positieve evolutie”. “Toch blijft de haalbaarheid van dit project nog altijd een groot vraagteken”, waarschuwt Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van Unizo. “55.000 vierkante meter opvullen met circulaire maakwinkels klinkt verre van evident. De bezetting moet wel degelijk volgens dit concept gebeuren. Wat als ze die niet blijken te vinden wanneer het complex er effectief staat?”, vraagt Danny Van Assche zich luidop af. “Het voorbeeld van Docks Bruxsel illustreert hoe gauw zo’n project dan toch weer verglijdt naar een banaal megashoppingscenter, met daarin de grote usual suspects onder één dak. En daar blijven we tegen.” Voor Unizo moeten KMO-activiteiten de basis en het kloppende hart van Broeklin vormen.