1998 en 1999 waren breukjaren voor de familie Van Hool die in Lier de grootste bussenbouwer van België controleerde. Van de 8 tweede generatiezonen van stichter Bernard Van Hool beslisten er drie hun aandelen te verkopen aan hun overige familieleden. Die verkoop zorgde voor een breuk in het management van het bedrijf. De 70-jarige Paul Van Hool was verkoopsdirecteur. Zijn twee zonen waren eveneens actief in het management. Hij verliet het bedrijf één jaar nadat zijn oudere broer Alfons dat al had gedaan. Misschien nog meer opmerkelijk was het vertrek van Carl Van Hool, de zoon van de overleden Leon Van Hool, broer van Paul. Carl Van Hool was op dat moment de enige burgerlijk ingenieur in de familie Van Hool. De familie miste daarbij de kans om expertise aan boord te houden. Toen al schreven sommige kranten dat de minst dynamische familieleden aan boord bleven. Na zijn vertrek legde Carl Van Hool zich toe op het investeren van risicokapitaal in onder meer zelfrijdende wagens.
Eerder kon u hier al lezen hoe de familie Van Hool begin de jaren ‘90 de opportuniteit miste om hun bedrijf op de beurs te laten noteren om op die manier de strijd om de familiale aandelen te beslechten. Enkele jaren later leidde dit familiaal immobilisme er toe dat drie van de acht broers aandeelhouders hun kap over de haag gooiden en eieren kozen voor hun geld. In hun zog eisten twee zussen meteen ook hun deel op van het familiaal vermogen. Verkoopsdirecteur Paul Van Hool en zijn zonen zegden in 1999 het bedrijf vaarwel en stelden hun aandelen ter beschikking van de familie. Eric Van Hool, zoon van Paul, leidde met succes de dochter EOS, het vroegere LAG in Bree. Zoon Wim bewerkte de Amerikaanse markt. Hun neef Carl Van Hool bouwde op dat moment het intern management van het bedrijf uit. Ook hij stapte op.
Op één slag verdwenen ze dus allemaal uit het bedrijf. Dat leidde tot heel wat speculatie over een mogelijke overname van het Lierse bedrijf door een buitenlandse concurrent. De naam Mercedes viel daarbij regelmatig. Maar de Van Hool familieleden die aan de macht bleven, verkozen op eigen kracht verder te gaan, ook al was die kracht financieel gehavend door de uitkoop van de drie broers. Het zou nog tot 2013 duren tot hun neef Filip Van Hool aan kon treden als CEO van het bedrijf. De daaropvolgende jaren zou blijken hoe de familie Van Hool de transitie naar elektrische bussen volledig had mislopen. Burgerlijk ingenieur Carl Van Hool van zijn kant startte ondertussen het investeringsfonds Vehtec op. Daarmee investeerde hij ondermeer in het XenomatiX, een innoverend bedrijf dat werkt aan de ontwikkeling van een zelfrijdende wagen met ondersteuning van lasersystemen.