CRISIS – Ongebreidelde overnamestrategie leidde FNG naar de afgrond

Dieter Penninckx luidt de bel bij de beursintroductie van FNG in Brussel in 2018.

Vijftien bladzijden heeft de beursgenoteerde kledingdistributeur FNG nodig gehad om uit te leggen dat hij zich aan de rand van de afgrond bevindt. Over 2019 werd een verlies geboekt van 292 miljoen euro op een omzet van 489 miljoen euro. Die omzet kon enkel worden gehaald dank zij de overname van de Zweedse onlinespecialist Ellos. Die overname duwde de schuldpositie van FNG op lange termijn wel naar een half miljard euro. De overname van Ellos ging ook gepaard met “het nemen van grote risico’s” en “een aantal complexe en internationale transacties en structuren waarvan de onderliggende stukken ontbreken”. Dat alles is het resultaat van het eigengereid bewind van topman Dieter Penninckx die geen middenmanagement uitbouwde en alles in eigen hand hield. Penninckx verliet de groep enkele weken terug, officieel om gezondheidsredenen. Dat is zowat samengebald de boodschap die het nieuwe management van de groep nu brengt. FNG overkoepelt 12 grote merken waaronder Brantano, CKS en Miss Etam.

Zelfs na twee of drie lezingen valt er eigenlijk weinig of geen goed nieuws te halen uit de eerste communicatie van de FNG groep sedert lange tijd. De cijfers over 2019, die trouwens niet werden geauditeerd, tonen een groep die kunstmatig opgeblazen is door te snelle overnames, gebukt gaat onder veel te zware schulden en gedragen wordt door veel te dunne management benen. Het eerste wat opvalt is de vaststelling dat de groei van de groep gepaard gaat met onduidelijk internationale financiële transacties. Dat was meteen ook één van de redenen waarom de beurswaakhond FSMA de handel in het FNG stillegde. Die transacties moeten dus op forensische wijze worden geanalyseerd. Door het feit dat de beurshandel in FNG werd stilgelegd en dat de publicatie van de jaarresultaten van 2019 werd uitgesteld, kwamen een aantal financiële afspraken in het gedrang.



Nu blijkt dat de overname van Ellos in totaal 153 miljoen euro kostte waarvan 62 miljoen euro werd geboekt als goodwill, het verschil tussen de betaalde prijs en de werkelijke waarde van de gekochte groep. Ook negatief: Ellos verhoogt de voorraden van FNG met liefst 50 miljoen euro tot in totaal net geen 155 miljoen euro eind 2019. De omzet van FNG daalde in 2019 met 5 %. Enkel door de overnames van Ellos en Henkelman, eind 2018, kon die omzet worden opgetrokken van 471 naar 489 miljoen euro. Komt daarbij dat de omzet voor 2018 werd herzien naar beneden en wel van 511 naar 471 miljoen euro.

De balans van FNG toont 331 miljoen euro aan immateriële activa. 231 miljoen euro daarvan bestaan uit merken en handelsnamen. Nog op de balans van 2019 werden 194 miljoen euro waardeverminderingen geboekt op vaste activa en op “wijzigingen in de bedrijfsstructuur”. Dat alles zorgt er voor dat het eigen vermogen van de groep in 2019 wordt gedecimeerd van 342 miljoen in 2018 tot 34 miljoen in 2019. Dat is 3 euro per aandeel. Voor wie van een gokje houdt.