MEDIA – Na Kobbegem verdwijnt ook Groot-Bijgaarden uit Medialand (samen met 82 jobs bij Mediahuis)

Het vroegere Shell gebouw in het centrum van Brussel waar de redactie van De Standaard naar toe trekt.

Het mediabedrijf Mediahuis België gaat 82 van zijn 922 voltijdse banen in België wegsaneren. Mediahuis is de uitgever van onder meer de kranten Het Nieuwsblad en De Standaard. Volgens Gert Ysebaert, ceo van Mediahuis, is de ingreep nodig om de dalende rentabiliteit van de Belgische activiteiten op te krikken. De redactie van De Standaard verhuist volgend jaar vanuit Groot-Bijgaarden naar een nieuwe, kleinere locatie nabij het Centraal Station in het centrum van Brussel. Eerder trok Het Nieuwsblad al naar nieuwe kantoren in Antwerpen. Daarmee verdwijnt opnieuw een iconisch adres uit de Belgische media: de Gossetlaan in Groot-Bijgaarden. Eerder trok de Persgroep van Christian Van Thillo al van Kobbegem naar Antwerpen. Mediahuis is mee in handen van Thomas Leysen, de familie Van Waeyenberge en Ackermans & van Haaren.

De verhuis van De Standaard naar het centrum van Brussel is op zich wel opmerkelijk. De voorbije decennia verlieten zowat alle grote redacties het centrum van Brussel. Het zal u misschien verbazen, maar de voorbije jaren zijn er zo goed als geen journalisten meer te zien in de Wetstraat, tenzij op crisismomenten. Onder druk van budgettaire beperkingen werken journalisten vooral telefonisch hun artikelen af, vanop hun redactie. De Standaard houdt er nu toch aan vast een fysieke aanwezigheid te hebben in de hoofdstad.



De terugval van de winstgevendheid bij Mediahuis heeft te maken met de druk op de advertentie-inkomsten en stijgende kosten. Van de digitale advertentiemarkt gaat verhoudingsgewijs te veel naar grote spelers zoals Facebook en Google. ‘We willen in deze markt onze fair share nemen. Adverteerders willen sterke lokale merken, want ze weten niet altijd in welke context hun boodschap op die andere platformen terechtkomt, terwijl daar ook vragen over veiligheid zijn’, zegt Ysebaert. Daarom gaat Mediahuis ‘digitaal versnellen’. Parallel wordt ook in de kosten gesneden. De productie van de krimpende papieren krant moet efficiënter. De nieuwsredacties blijven grotendeels buiten schot. De inspanning is overwegend gericht op de ondersteunende diensten. De herstructurering valt onder de principes van een collectief ontslag en houdt in dat de zogenaamde procedure ‘Renault’ moet worden gevolgd.