NIEUW – Familie Seynaeve haalt met BMT 160 miljoen dividend op (maar corona fnuikt enig optimisme)

De holding BMT International boekte over 2019 een netto winst van 152 miljoen euro. Die winst vloeit hoofdzakelijk voort uit een dividend van 160 miljoen euro dat de holding ontving van haar luchtvaartdochter BMT Aerospace. Die kon op haar beurt een meerwaarde van 136 miljoen euro realiseren door een interne verschuiving van haar tandwielproducent Watteeuw. Maar de mogelijke vreugde bij de familie Seynaeve, die 70 % van de groep controleert, is van korte duur. De coronacrisis zorgt voor honderden jobs banenverlies bij de groep die als toeleverancier aan de luchtvaart en auto industrie zwaar is getroffen.



BMT Aerospace levert wereldwijd tandwielen en mechanische componenten aan bedrijven zoals Boeing en Airbus. Corona noopt het bedrijf tot een forse reorganisatie. Verspreid over drie vestigingen in Oostkamp, Roemenië en de Verenigde Staten, staan 105 van de 641 jobs op de tocht. Door corona is de vraag naar nieuwe vliegtuigen zo goed als verdwenen is. BMT Aerospace spreekt zelf van “een ongeziene impact”. Volgens CEO Benoit Reynders zal het jaren duren alvorens de markt zich herstelt. “De maatregelen die we tot heden hebben doorgevoerd, waren duidelijk gericht om het bedrijf op korte termijn door deze crisis te leiden”, zegt hij. “Nu we beter de langdurige impact kunnen inschatten, zijn we genoodzaakt om onze kostenstructuur op middellange termijn te herbekijken.”

BMT dochter VCST Industrial Products, dat tandwielen en andere auto-onderdelen maakt in Sint-Truiden, wil dan weer 171 van de 427 banen schrappen. De directies van VCST Industrial Products en dochterbedrijf STC willen de activiteiten terugschroeven en inzetten op automatisering en digitalisering, in de hoop ze weer winstgevend te maken. BMT Group nam de Limburgse fabriek in 2016 over van investeringsmaatschappij Gimv en andere aandeelhouders. In een persbericht verwijst het bedrijf naar de afgenomen volumes, “mede veroorzaakt door het feit dat het traditioneel wagenbezit aan het veranderen is”. Dalende volumes gekoppeld aan de evolutie in de elektrische aandrijftechnologie hebben een negatieve impact op de productie van tandwielen, luidt het.