NIEUW – Indigo Diabetes boekt verlies weg en maakt zich op (voor de beurs)

Het Gentse medtechbedrijf Indigo Diabetes heeft zijn kapitaal verhoogd met 5,5 miljoen euro om daarna 7,2 miljoen overgedragen verlies weg te boeken. Na die dubbele operatie beschikt het bedrijf nog over 18 miljoen euro kapitaal. Vorig jaar haalde Indigo Diabetes 38 miljoen euro durfkapitaal op bij onder meer de biotechinvesteerder Fund+ van Désiré Collen, PMV, het beursgenoteerde Ackermans & van Haaren en ondernemer Charles Beauduin, eigenaar van textielmachineproducent Van de Wiele. Ondertussen worden de statuten van de vennootschap opgemaakt voor een mogelijke beursintroductie. Indigo Diabetes ontwikkelt een sensor die toelaat bloedwaarden te meten bij diabetespatiënten zonder te prikken. Het bedrijf werd opgestart door de nu 47-jarige wetenschapster Danaë Delbeke. Eind vorig jaar bracht die de aandelen van Indigo Diabetes onder in een gelijknamige private stichting administratiekantoor.

Indigo Diabetes werd opgestart in 2016 en kon onmiddellijk enkele investeerders overtuigen waaronder de Melexis-aandeelhouders Françoise Chombar en Rudi De Winter, Guido Van der Schueren (Artwork Systems) en Jan Leuridan (LMS). Indigo Diabetes ontwikkelt een chip ter grootte van een vingernagel die op 10 millimeter diepte onder de huid op de buik van diabetes patiënten wordt geplaatst en onzichtbaar is. De chip kreeg de naam ‘Yang sensor’ mee. De chip stuurt bloedwaarden naar een ontvanger ter grootte van een USB-stick in de broekzak of handtas. Die stuurt de data naar een smartphone, die waarschuwt als de glucosewaarden afwijken. Daarmee moeten diabetici zich niet langer fysiek prikken of werken met een opzichtige externe glucosemeter. De meettechnologie van Indigo is gebaseerd op fotonica, een toepassing van elektronica op basis van licht. Eens geplaatst, wordt de Yang sensor draadloos opgeladen.



De sensor van het bedrijf werd ondertussen uitgetest op zeven patiënten onder begeleiding van het UZ Antwerpen en moet nu op bredere schaal worden getest, zo liet het bedrijf eind vorig jaar weten. Het marktpotentieel is aanzienlijk. Schattingen stellen dat één op de elf mensen diabetespatiënt is en ruim een kwart van hen moet zijn waarden regelmatig controleren. Over de mogelijke prijs van het product zijn nog geen details bekend. Een diabetes prikpen kost ongeveer 800 euro per jaar en een continu monitoringsysteem ruim 1.500 euro per jaar.