VOETBALGELD – BeNeliga: “It’s the economy, stupid!” (en een beetje communautair gewoel)

Een brochure van de BeNeliga die de NOS op de kop kon tikken.

Auditbureau Deloitte werkt aan een definitief voorstel voor de creatie van een Belgisch-Nederlandse voetbalcompetitie. Voorstanders voor dit model zijn vooral in Vlaanderen te vinden. Daar zijn dan ook een aantal grote managers die het voetbal leiden zoals daar zijn Bart Verhaeghe voor Club Brugge, Paul Gheysens voor Antwerp, Ivan De Witte voor AA Gent. Zij denken economisch: schaalvergroting betekent meer inkomsten en meer winst. Meer en meer Nederlandse clubs overwinnen, gedreven door hun nood aan geld en macht, hun historische afkeer voor Vlaanderen en sluiten zich aan bij die denkrichting. Wie die afkeer voor Vlaanderen niet overwint, zijn een aantal Franstalige voetbalmanagers. Met op kop Mehdi Bayat, voorzitter van de voetbalbond en aandeelhouder van Charleroi. Die ziet zijn machtsbasis afkalven in combinatie met het strakke Nederland.

De studie van Deloitte is besteld en betaald voor België door AA Gent, Anderlecht, Club Brugge, Racing Genk en Standard, de zogenaamde G5, en voor Nederland Ajax, Feyenoord, PSV, AZ, Utrecht en Vitesse. Op de ontwerptafel ligt een competitie met 8 Belgische en 10 Nederlandse clubs. Zij nemen het tegen mekaar op in een klassieke formule met 34 speeldagen, zonder play-offs. Namen van de 18 clubs zijn nog niet bekend. De clubs die niet in de BeNeLiga aan de bak komen, spelen dan weer een nationale competitie. De komende weken krijgen de 11 clubs een update van onderzoeksbureau Deloitte. Daarin gaat het hoofdzakelijk om de financiële en juridische kant van de zaak. Volgens Deloitte kunnen marketing en mediacontracten alleen al 250 tot 400 miljoen euro in het laatje brengen. Eind augustus moet de studie afgerond zijn. Dan kunnen de discussies beginnen.



In Nederland wordt daarbij in de eerste plaats gekeken naar Ajax. Die willen in de eerste plaats hun Europese positie behouden. Dat kan best vanuit een brede basis. De BeNeliga wordt de nummer zes van Europa, met een duidelijke voorsprong op landen als Portugal, Schotland en Oostenrijk. “Nederlandse clubs luisteren meer en meer naar wat de Belgische clubs te vertellen hebben. Ook andere factoren zoals de successen van de Rode Duivels dragen daartoe bij. Er wordt met meer respect gekregen naar het Belgisch voetbal.” zo zegt sporteconoom Thomas Peeters in Het Nieuwsblad.

Eens de culturele ommeslag er is in Nederland, moet die er nog komen in de Franstalige Belgische voetbalwereld. Een aantal sterke figuren zijn daar duidelijk Belgisch verankerd. Die hebben er geen zin in hun macht verwaterd te zien in een Nederlandse combinatie. Nochtans is een schaalvergroting de enige oplossing om al het goedaardig en vooral kwaadaardige financieel gesjoemel uit het Belgisch voetbal weg te werken. We kunnen dan ook veronderstellen dat dat laatste niet de eerste ambitie noch bekommernis is van die Franstalige voetbalbeslissers.