Mons en Liège: de presidentiële treinstations van Elio Di Rupo, goed voor 1 miljard euro (maar Vlaanderen is niet veel beter)

Het nieuwe station van Mons

Ik weet niet of u ooit de lieflijke stad Bergen hebt bezocht? Niet meteen het centrum van België en al zeker niet van de wereld. Toch ‘krijgt’ Bergen een nieuw megalomaan treinstation, goed voor een investering van ondertussen 324 miljoen euro. Dat ligt in de lijn van het nieuwe station Guillemins in Luik, goed voor 610 miljoen euro. Beide projecten, samen goed dus voor 1 miljard euro, zijn gedragen door Elio Di Rupo, kopstuk van de Waalse socialisten, ex-burgemeester van Bergen en huidig Waals minister-president. Hij doet dat met stilzwijgende goedkeuring van zijn liberale tegenhanger Didier Reynders, momenteel Eurocommissaris. Beiden hebben hun accoliet in Eurogare, de Luikse NMBS-dochter die belast is met de uitvoering van de werken. Voor Elio Di Rupo zijn beide architecturale bouwwerken de parels op zijn presidentiële kroon.

Elio Di Rupo was federaal premier van 2011 tot 2014. In die periode werd beslist tot de bouw van beide nieuwe treinstations. In diezelfde periode was André Flahaut, partijgenoot van Di Rupo, voorzitter van de Kamer van Volksvertegenwoordigers. En in die periode werd de Kamer op een presidentiële leest geschoeid. Nog nooit werd het koperwerk zo opgeblonken, werden overal zware fluwelen afspanningen geplaatst en werden zoveel vlaggen uit de kast gehaald. Dat was de stijl van Di Rupo en Flahaut: presidentieel, Parijs in het klein. Wat niet in het klein moest zijn, waren de presidentiële bouwwerken van Di Rupo. En dat werden de stations van Mons en Liège. 



Het station van Luik kreeg een begin investering mee van 150 miljoen euro om uiteindelijk te landen op 610 miljoen euro. Mons kreeg een startbedrag mee van 37 miljoen euro om nu voorlopig te landen op 324 miljoen euro, zo, bevestigde federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) woensdag in het parlement op vragen van Kamerlid Eric Thiébaut (PS). Het station van Mons moest in 2015 klaar zijn, moment waarop de stad culturele hoofdstad werd, voor één jaar. Dat lukte dus niet. De nieuwe streefdatum is nu 2023. Vier partners verdelen de kosten: de NMBS betaalt 200 miljoen euro, de netbeheerder Infrabel 80 miljoen, de Waalse vervoersmaatschappij TEC 32 miljoen en de stad Bergen 12 miljoen. (Lees verder onder de foto)

Bovenzicht van het station van Bergen zoals het er in 2025 moet uitzien.

Beide projecten worden uitgevoerd door het Luikse bedrijf Eurogare, een 75 % dochter van de NMBS en voor 25 % in handen van de Waalse overheidsholding SRIW. Voorzitter van Eurogare is Jean-Claude Fontinoy, de omstreden vertrouweling en handlanger van Didier Reynders. CEO van Eurogare is Vincent Bourlard, de vroegere directeur Stations van de NMBS en vertrouweling van Di Rupo. Bourlard draagt als bijnaam ‘Monsieur ULM’ of “Uniquement Liège & Mons”. Hij ging eind 2017 met pensioen, maar bleef wel aan het hoofd van Eurogare waar hij als CEO op jaarbasis net geen 150.000 euro verdient.

Vlaanderen

Vlaamse politici wijzen graag met de vinger naar Wallonië wanneer het gaat om die Waalse stations. Maar zelf doen wij het niet echt veel beter. De werken aan de stations van Gent en Mechelen zijn geen toonbeelden van de vooruitgangstheorie. De kostprijs loopt ook hier in de honderden miljoenen. (Lees verder onder de foto)

Ontwerp beeld van het station van Mechelen

Architecturaal hebben al die stations best hun verdienste, maar binnen een stedelijke ontwikkeling is dat niet altijd zo te begrijpen. De NMBS zelf houdt er een eigen theorie op na. De spoorwegen beschikken dikwijls over veel gronden rond de stations. Ze willen de vernieuwde stations dan ook uitbouwen tot kernpunten van nieuwe stedelijke ontwikkeling. Brussel Zuid moet daar een voorbeeld van worden. Maar ook Luik en Mechelen. Brussel Noord, het drukste Belgische station, wordt dan echter weer volledig intern gerenoveerd en blijft aanleunen tegen de Aarschotstraat, een vervuilde buurt van raamprostitutie.

Nog ter informatie: Brussel-Noord telt gemiddeld per weekdag 63.779 vertrekkende reizigers. In Brussel-Centraal telt de spoorwegmaatschappij gemiddeld 60.706 vertrekkende reizigers op een weekdag, in Brussel Zuid 59.670. Gent-Sint-Pieters is op een weekdag het op drie na drukte station (55.325), gevolgd door Antwerpen-Centraal (39.628). Op de zesde stek staat Leuven (34.688). Het Waals-Brabantse Ottignies (23.508) springt over Namen (21.768) en is op plaats zeven het drukste station ten zuiden van de taalgrens. Mechelen (21.616) en Luik-Guillemins (17.931) vervolledigen de top tien.


Download PDF