NIEUW – Smartfin verdiende 38 miljoen euro aan Newtec en wordt een cash machine

Jürgen Ingels (Foto: Belga)

Smartfin Capital, het durfkapitaalfonds dat werd opgezet door Jürgen Ingels en waarvan onder meer Jos Sluys aandeelhouder is, verdiende vorig jaar 38 miljoen euro op de verkoop van haar participatie in de communicatiespecialist Newtec. Dat leidde tot een ware jackpot operatie voor haar aandeelhouders. In december 2019 werd het kapitaal van het fonds verlaagd met 19 miljoen euro. Ondertussen was in september van dat jaar al een interimdividend uitgekeerd van 28 miljoen euro. Diezelfde aandeelhouders moesten 11 miljoen euro kapitaal niet langer volstorten. En nu wordt het kapitaal van het fonds nog eens verlaagd met 5 miljoen euro. Voor wie niet meer kan volgen, dat houdt een globale uitkering in van 63 miljoen euro.

Smartfin controleerde net geen 30 % in het Sint-Niklase bedrijf Newtec, specialist in hard- en software voor digitale communicatie. Vorig jaar werd die participatie voor 53,9 miljoen euro verkocht aan de groep ST Engineering uit Singapore. 38 miljoen euro daarvan kon Smartfin in de boeken schrijven als meerwaarde. Dat leidde uiteindelijk tot een gelijkaardige winst over het boekjaar 2019. Daarop groeide Smartfin uit tot een cash machine voor haar aandeelhouders.



Met Smartfin haalde Ingels 75 miljoen euro op. 22 miljoen euro daarvan staan nog als investeringen op de balans. Het gaat dan onder meer om de participatie in de dataspecialist NG Data, het Finse Maria DB, Divitel en Itineris. Het fonds verwacht dit jaar geen verdere desinvesteringen. Ondertussen startte Ingels een tweede Smartfin fonds op. Dat zou nu al goed zijn voor 240 miljoen euro. Investeerders daarbij waren onder meer Jonas Dhaenens (Combell), Jan Toye (ex-Palm), Jos Sluys (het fonds Saffelberg) en Jan De Clerck (Domo Investment Group). Dat tweede fonds investeerde al 10 miljoen euro in twee minderheidsparticipaties in Theo Technologies, een Leuvense scale-up die technlogie ontwikkelt om streaming video efficiënter, goedkoper en beter te maken, en het Turkse Akinon, dat software maakt om retailverkoop via online kanalen en fysieke winkels te stroomlijnen.