NIEUW – Njam! viert tiende verjaardag met overgedragen verlies van 5,8 miljoen euro

Bij Studio 100 is Njam! vooral het product van Gert Verhulst. (Foto: Belga Images)

In oktober 2011 was de eerste uitzending te zien van de digitale kookzender Njam! Als volle dochter van de entertainment groep Studio 100, onder controle van Hans Bourlon en Gert Verhulst, kondigde de toekomst zich rooskleurig aan voor het eerste en enige kook tv-kanaal in Vlaanderen. Dat dacht ook topchef Peter Goossens die mee in het kapitaal stapte. Maar koken kost geld, zeker bij Njam! De zender raakte de voorbije tien jaar niet uit de rode cijfers en kijkt bij zijn tiende verjaardag aan tegen een overgedragen verlies van net geen 6 miljoen euro. Peter Goossens van zijn kant borg zijn tv-ambities ondertussen diep op in één van zijn keukenkasten. Njam! slaagde er wel in met zijn website een stevige plaats te veroveren op internet. Maar toch blijven de verliescijfers in schril contrast staan met het succes van kookboeken à la Pascal Naessens en Jeroen Meus. Die laatste profileert zich ook succesvol als de vaste TV-kok op de openbare omroep. (Zie belangrijke UPDATE onderaan artikel)

De eerste twee jaar van zijn bestaan flirtte de digitale omroep Njam! met een omzetcijfer van bijna 6 miljoen euro. Maar de opstartverliezen liepen snel op tot 2 miljoen euro. Inhoudelijk was het zoeken om een volwaardige culinaire tv-format uit te bouwen. Njam! koos er voor een belangrijke portefeuille tv-rechten aan te kopen van buitenlandse kookprogramma’s. Maar dat bleek geen succes te worden. De kijkcijfers evolueerden niet mee met de investeringen, de verliescijfers daarentegen wel. In 2015 dook het omzetcijfer van Njam! onder de 2 miljoen euro. Studio 100 zette een lange termijn lening van 2,75 miljoen euro om in een lening van 6 miljoen euro. Een jaar later publiceerde de omroep geen omzetcijfer meer, enkel nog een brutomarge, zijnde het verschil tussen de inkomsten en uitgaven. In 2018 pompte Studio 100 2,6 miljoen euro vers kapitaal in de zender.



De programmamakers van Njam! kozen nu resoluut voor de productie van eigen programma’s met eigen chefs. Dat vertaalde zich mee in de uitbouw van een sterke website Njam.tv. Toch blijft de rendabiliteit een uitdaging. De laatste balans van 2020 laat een verlies zien van 13.272 euro na een verlies van 154.122 euro in 2019. De brutomarge steeg van 0,6 naar 0,8 miljoen euro. Die cijfers worden ongetwijfeld mee naar beneden gedrukt door de covid pandemie in 2020. Die bezorgde de hele groep Studio 100 vorig jaar een verlies van 30 miljoen euro. Dat is ook slecht nieuws voor de Kempense ondernemer Vic Swerts, eigenaar van siliconenproducent Soudal, en de investeerder Frank Donck. Die legden begin 2020 respectievelijk 85 miljoen en 40 miljoen euro op tafel om opnieuw respectievelijk 17 procent en 8 procent te verwerven van het entertainment bedrijf. Om te zien hoe covid enkele maanden later het hele bedrijf stillegde. Met de intrede van beide nieuwe aandeelhouders werden Bourlon en Verhulst elk wel 40 miljoen euro rijker. Het zette Gert Verhulst er onder meer toe aan een villa te kopen in het mondaine Saint-Tropez in Zuid-Frankrijk. Bij het bedrijf Studio 100 zelf kregen we niet onmiddellijk enige toelichting bij de cijfers van Njam!

UPDATE

Net na de publicatie van ons artikel, ontvingen we volgende reactie van Piero Cavaliere, director content distribution van Studio 100.

“Bedankt voor uw interesse in njam!, al 10 jaar het enige kookplatform (niet enkel TV omroep) in BE dat op alle mogelijke dragers aanwezig is en blijft en ondertussen een gevestigde waarde geworden is voor iedereen die op zoek is naar culinaire inspiratie, informatie en samenwerkingen. Met zowel de grootste chefs als de populairste foodies… in VL en NL! Best iets om fier op te zijn.

In Vlaanderen bereiken we met onze zender op maandbasis bijna 1,7 miljoen kijkers, onze website heeft 1,4 miljoen bezoekers per maand (3,3 miljoen pageviews) en vele loyale volgers op onze social kanalen. De kijkcijfers worden openbaar gepubliceerd via de grote audimetrie en via SBS, onze regiepartner.

Boeken en tv-formats hebben een totaal ander businessplan (kijk al eens even naar de kosten die gepaard gaan met het maken van een boek en het maken van een tv-format)… daar begint het natuurlijk al… en als we dan ook nog eens een vergelijking maken met hoe de omzet en verkoopcijfers van de kookboeken de laatste jaren zwaar achteruit is gegaan en het verhaal van njam! de laatste jaren enkel maar beter gaat, dan zijn we appelen met peren aan het vergelijken.

Om een zender (platform) te kunnen starten, moeten er eerst kosten gemaakt worden… Studio 100 heeft hier van in het begin in geloofd en gunt njam! ook de tijd om deze investeringen nu te gaan terugverdienen en dat zijn we ook aan het doen.

Sinds 2015 werd er jaar na jaar een sterke verbetering van de financiële resultaten gerealiseerd. Het bedrijfsresultaat is gestegen van een verlies van 716 KEUR in 2015 tot een winst in 164 KEUR in 2020. Dat is dus 880 KEUR beter op 6 jaar tijd.

Njam! heeft de laatste jaren enorm veel efforts gedaan om de opstartschulden weg te werken en naar een break-even, zelfs marge verhaal toe te werken. Alle nieuwe formats worden bijvoorbeeld eerst afgetoetst binnen de markt (noden van onze adverteerders) om zo de productiekosten via sponsorwerving terug te verdienen, meer online video producties die lager in kost liggen en toch ook voor een mooie, nieuwe omzet zorgen, etc…

Gezien de continue vooruitgang in de financiële resultaten de afgelopen jaren, staat de ondersteuning van Njam niet ter discussie. Bovendien werd in 2018 het kapitaal nog verhoogd met 2,6 mio EUR.”