Roger Lambrecht verkoopt bandenbedrijf aan familie Jan De Clerck

Roger Lambrecht (Foto: Belga Images)

Volgende maand wordt de Lokerse industrieel Roger Lambrecht 90 jaar. Meer dan 60 jaar nadat hij zijn eerste bandencentrale opende, heeft hij nu zijn bedrijf verkocht aan Dovesco, de investeringsgroep van de kinderen van Jan De Clerck. Via lokale samenwerking bouwde Lambrecht een netwerk uit van onafhankelijke verdelers van autobanden, ondersteund door 90 service centers onder de naam Q Team. De 4 kinderen van Lambrecht zijn niet echt geïnteresseerd in de autobanden business. Dus lag een verkoop voor de hand. Even discreet als Lambrecht was in zijn industriële ambitie, zo zichtbaar was hij als voorzitter en eigenaar van de voetbalploeg SK Lokeren waar hij zelf als jongeling nog speelde en trainde. Nadat hij 25 jaar de ploeg leidde, kende zijn verhaal in 2019 een triest einde. Lokeren degradeerde, Lambrecht moest de verlieslatende ploeg overlaten aan makelaar Louis De Vries die een jaar later het faillissement niet kon afwenden.

Bij zijn opstart opent Roger Lambrecht in snel tempo het ene verkooppunt na het andere, al dan niet via samenwerkingsakkoorden, en dat onder de veelzeggende naam ‘Lambrecht Nummer 1’. In 2000 gaat Lambrecht samen met het familiaal bedrijf VP Banden en vormt de groep Q Team. In 2004 neemt Q Team het failliete Speedy over en heropent 9 servicepunten. Drie jaar later sluit Q Team een deal met de familie Vandeckerkhove. Die laatste voegt zijn 16 verkooppunten toe aan het bestaande netwerk. Dat alles resulteert nu in een groep met landelijke dekking, bijna 700 werknemers en meer dan 150 miljoen euro omzet.



De ambitie van de selfmade ondernemer Lambrecht reikt ook verder. In de jaren ’90 van de vorige eeuw maakt hij een belangrijke zijsprong als voorzitter van de nieuwe luchtvaartmaatschappij VLM. Deze Vlaamse luchtvaartgroep werkte vanaf Deurne en het kapitaal werd samengebracht door de Antwerpse crisismanager Freddy Van Gaver. VLM vloog op steden zoals Londen, Manchester en Rotterdam maar profileerde zich ook met vluchten naar Genève, Luxemburg, Jersey en Guernsey, in die tijd allemaal gekend als belastingparadijzen. VLM zou jarenlang overleven in niet evidente economische omstandigheden. Op het eind van het verhaal stapte Van Gaver over naar de politiek om voor het toenmalige Vlaams Blok Vlaams parlementslid te worden. De al even vermaarde ondernemer Tony Gram kwam nog even om de hoek kijken of VLM nog te redden was maar haakte ultiem ook af. VLM belandde eerst in Nederlandse handen en later werd Air France-KLM eigenaar. In 1997 keerde Roger Lambrecht terug naar zijn autobanden.

75 % van de bandengroep is nu in handen van de familie De Clerck. Eén kwart blijft bij de Luxemburgse holding Paumarver Holding van de familie Lambrecht.