“Gosselin en ik zijn samen opgegroeid.”, zo vertelt Marc Smet op LinekdIn. “Ik begon te werken bij Gosselin als student tijdens vakantiejobs toen ik 15 was, vrachtwagens schoonmaken. Onze buurman was toen Dolf Gosselin, de eigenaar van Gosselin, en hij was zo vriendelijk om een jongeman op weg te helpen. Door de jaren heen heb ik bij Gosselin in veel verschillende jobs uitgevoerd, nu al bijna 40 jaar, en ze zijn stuk voor stuk lonend geweest.”
Gosselin is gespecialiseerd in internationale en diplomatieke verhuizingen gekoppeld aan eigen logistiek en opslag. Het bedrijf groeide discreet via fusies en overnames tot het internationale bedrijf dat het nu is geworden met verschillende Europese vestigingen en 800 werknemers. In 2014 kwam het bedrijf in de nationale en internationale pers terecht nadat het beschuldigd werd van prijsafspraken bij een lucratief verhuiscontract van het Amerikaans leger via de haven van Antwerpen naar Duitsland. Twee jaar eerder, in 2012, hadden de Verenigde Staten en zogenaamde “klokkenluiders” een burgerlijke procedure opgestart waarin ze stelden dat Gosselin onder meer de US False Claims Act had geschonden. Ze eisten “astronomische bedragen aan schadevergoeding en burgerlijke boetes”, aldus het bedrijf. CEO Marc Smet raakte daarbij even in nauwe schoentjes wanneer hij een congres in Hawaï bijwoonde. Hij werd net voor het afsluiten uit vier hoeken benaderd door gewapende medewerkers van het Justice Departement. De ondernemer verbleef enkele dagen in de cel op verdenking van samenzwering en verboden prijsafspraken in Duitsland. “Ik mocht zelfs mijn vrouw niet waarschuwen toen ik werd opgepakt”, herinnert Smet zich. “Gelukkig kon mijn advocaat snel duidelijk maken dat we altijd correct hadden meegewerkt aan het onderzoek en er dus geen enkele reden was om me vast te houden.” Ultiem werden noch Gosselin Group noch Marc Smet veroordeeld tot betaling van schadevergoeding of burgerlijke boetes.
In 2018 kocht Marc Smet, toen al meerderheidsaandeelhouder van Gosselin Group, de nog resterende aandelen van de familie Gosselin over. Hij deed dat samen met Dirk Vanhoutteghem, die al enkele jaren extern bestuurder van de Gosselin Group was. Vanhoutteghem was tot 2011 hoofdaandeelhouder en directeur van de Molenbergnatie. Na de verkoop van het natiebedrijf aan ex-Philips topman Cor Boonstra, die het bedrijf in 2014 doorverkocht aan de Frans-Zwitserse groep Louis Dreyfus Commodities, legde hij zich toe op vastgoedprojecten.
Gosselin Logistics levert logistieke diensten voor bedrijven, gaande van expeditie en magazijnopslag tot douaneformaliteiten en gespecialiseerde sjorringsdiensten. Gosselin Mobility verzorgt internationale verhuizingen en relocatiediensten voor multinationals, expats, diplomaten, militairen en privé-personen. De Gosselin Group, met hoofdzetel in Deurne, heeft 56 kantoren in 34 landen in Europa, Centraal Azië en China. De groepsomzet bedraagt 350 miljoen euro, goed voor een operationele cash flow van 34 miljoen euro en 18 miljoen euro netto winst in 2021. Over 2021 en 2020 samen keerde het bedrijf een dividend uit van 20 miljoen euro.