6.000 oldtimers frauderen

In Vlaanderen rijden om en bij 6.000 wagens rond die ingeschreven zijn als oldtimer maar toch dagelijks op de weg zijn. Een oldtimer, officieel minstens 25 jaar oud, kost fiscaal en met verzekering tussen de 110 en 380 euro. Die wagens mogen dan ook niet op de baan voor woon-werkverkeer of commercieel gebruik. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) werkt nu aan nieuwe regels voor oldtimers.



Het aantal inschrijvingen van oldtimers tussen 25 en 30 jaar is in vijf jaar bijna verdubbeld, van 38.000 tot ruim 66.000. De drie gewesten werken daarom parallel aan strengere regels. Er is al beslist de leeftijd waarop een wagen als oldtimer kan worden ingeschreven en recht krijgt op de fiscale korting geleidelijk op te trekken. Tegen 2022 moet een auto 30 jaar zijn om van een oldtimer te kunnen spreken. Daarnaast zullen wagens van 30 jaar en ouder zich periodiek, bijvoorbeeld om de vijf jaar, moeten melden bij de autokeuring. Bij wagens onder 30 jaar wordt de controle jaarlijks verplicht. Nu is de keuring alleen bij de inschrijving verplicht en daarna nooit meer.

In de krant de Tijd, die het nieuws brengt, nuanceert Peeter Henning van de belangenclub van oldtimereigenaars BFOV de cijfers. “De overheidsdienst mobiliteit neemt elk voertuig ouder dan 25 jaar op in de statistieken, maar dat zijn lang niet allemaal oldtimers. Er zitten heel wat oude opleggers en tractoren bij die nog dagelijks gebruikt worden. Het aantal echte oldtimers met een O-plaat is beperkt tot dik 120.0000.” Toch is een groot deel van de piek te verklaren door misbruik, geeft ook de BFOV toe die het cijfer van 6.000 frauderende oldtimers zelf naar voren schuift.