Crombez gaat frontaal in tegen Huts

HutsSP.a voorzitter John Crombez gaat met beide voeten vooruit in tegen de Antwerpse haven ondernemer Fernand Huts. Die laatste legde 670.000 euro op tafel voor een studie van een Arabische ruiter door Rubens. Enkele dagen later vertrok hij samen met de Vlaamse ministers Sven Gatz (Open Vld) en Ben Weyts (N-VA) naar Londen om daar hun project over de oude Vlaamse meesters te promoten. Dat schoot Crombez in het verkeerde keelgat. Hij tweette prompt: “Een vaststelling waard, overheid koopt Rubens niet, terwijl #Luxleaks, #Panamapaper klanten de kunst zelf kopen” Later insinueerde Crombez ook dat Huts zijn belastingen niet betaalt. Huts weigert alvast commentaar op de rel.



De krant De Morgen interpelleerde Crombez over de zaak. “U beschuldigt Katoen Natie-baas en kunstcollectioneur Fernand Huts van fraude. Zulke ongenuanceerde uithalen zijn we van u niet gewoon.” zegt de krant. “Een mens kan al eens kwaad worden, zeker?” is het antwoord van Crombez.

Hebt u dan bewijzen dat Huts belastingen ontduikt?

“Ik heb nergens gezegd dat Huts in Panama zit, dat maken anderen ervan. Mijn twee tweets staan los van elkaar. Ik heb helemaal niks willen insinueren.”

U zegt in een en dezelfde zin dat de overheid Rubens niet gekocht heeft, maar dat de klanten uit de Panama Papers en Lux Leaks wel kunst kopen. Huts is de koper van die bewuste Rubens. Is dat dan geen verdachtmaking?

“Ik heb alleen maar een open vraag gesteld of een ondernemer die blijkbaar de middelen heeft om belangrijke kunstwerken te kopen, zijn belastingen wel correct betaalt. Nee, ik weet niet of Huts in Panama actief is. Ik weet wel zeker dat hij bedrijven in Luxemburg heeft, dat vind je makkelijk terug op internet. Ik mag toch vragen waarom een ondernemer zich in deze tijden in Luxemburg vestigt?”

Maar wat is het probleem, wanneer die ondernemers, zoals Fernand Huts, hun kunst wel willen delen met het publiek?

“Dat is mijn punt niet. Mijn probleem blijft: de overheid is volop aan het desinvesteren en dat merk je op alle fronten. Dat zie je bij onderwijs, dat zie je bij de spoorwegen, bij de gevangenissen, bij cultuur. Nergens is er geld voor, de overheid is zichzelf aan het eroderen. Maar de ondernemers zitten blijkbaar wel zo goed bij kas dat ze al die kunstwerken kunnen opkopen. En dan vraag ik me af: valt er echt maar 2,7 miljoen euro te halen uit Lux Leaks? Het zijn ook altijd dezelfde namen die terugkomen. Dus betalen al die anderen wel hun belastingen? Is dat dan zo’n foute vraag?”