Familie de Spoelberch betaalde 25 miljoen euro voor een kwart van Tony’s Chocolonely

Henk Jan Beltman controleert 51 % van Tony’s Factory. (Foto: Tony’s Chocolonely)

Vorig jaar legde de familie De Spoelberch 24,9 miljoen euro op tafel om 24,8 % van het Nederlandse bedrijf Tony’s Factory te verwerven. Die investering van de AB Inbev grootaandeelhouder was meteen goed om 29,8 % van de stemrechten en één zetel in de raad van bestuur van de snel groeiende chocoladeproducent te verwerven. Ook vorig jaar kon Tony’s Chocolonely zijn omzetcijfer optrekken van 69 naar 88 miljoen euro. Van een break even in 2019 werd nu een kleine winst geboekt van 0,2 miljoen euro. Tony’s eigenaar Hank Jan Beltam, goed voor 51 % van het bedrijf, wil de verse middelen voornamelijk gebruiken om een deel van het Tony’s Chocolonely Chocolate Circus-project in Zaandam te financieren. In die nieuwe fabriek, inclusief een bezoekerscentrum en een achtbaan, verwacht Tony’s Chocolonely jaarlijks 500.000 bezoekers. Door corona kon de betrokken vastgoed deal vorig jaar wel niet definitief worden afgerond.

Henk Jan Beltman koestert de ambitie met de productie van zogenaamde slavenvrije chocolade de wantoestanden in de cacaoteelt aan te pakken. Hij speelde daarbij al langer met het idee een partner aan te trekken voor Tony’s Chocolonely. Plannen om samen te werken met mulitnationals als Nestlé, Mars of Mondelez werden al snel weer opgedoekt. Wel kwam er een operationele overeenkomst met de groep Barry Callebaut. En financieel dus met de familie de Spoelberch.



Die laatste stapt in het chocoladebedrijf via zijn diversificatieholding Verlinvest. De voorbije maanden legde die holding een opmerkelijke activiteit aan de dag. Zo stapte ze enkele maanden terug in Genexa, een producent van ‘propere’ geneesmiddelen uit Beverly Hills. Ze deed dat samen met een aantal Amerikaanse celebrity’s waar onder de actrice Gwyneth Paltrow. ‘Propere’ geneesmiddelen worden gemaakt zonder kunstmatige kleurstoffen of additieven. Verlinvest is ook sterk actief in India, waar een groeiende middenklasse voor meer koopkracht zorgt. Dit jaar werd in India geïnvesteerd in ‘Heads Up For Tails’, een bedrijf gespecialiseerd in producten voor huisdieren. Verlinvest telt nu bijna een dozijn investeringen in India, waaronder Sula, het grootste wijnbedrijf van het land.