Kinepolis: iets minder bezoekers dan voor de pandemie (maar ze verteren meer)

Kinepolis rekent onder meer op “Barbie – the movie” om een mooie tweede semester neer te zetten. (Foto: Warner Bros)

De beursgenoteerde bioscoopgroep Kinepolis boekte in de eerste zes maand van dit jaar een omzet van 285,3 miljoen euro. Dat is een stijging met 25 tegenover dezelfde periode in 2022 of met net geen 20 % ten opzichte van dezelfde periode in 2019. Daarmee laat het bedrijf, in handen van de familie Bert, de desastreuze coronajaren achter zich. Het aantal bezoekers in het eerste semester, 16,8 miljoen, ligt wel nog 5 % lager in vergelijking met het pré-coronajaar 2019 maar die bezoekers consumeerden wel meer. Daarbij komt dat die bezoekers ook gespreid zijn over meer zalen dan in 2019. De bezetting per zaal ligt dus lager. Kinepolis zelf trekt daar een positieve conclusie uit: die grotere basis onderlijnt het groeipotentieel bij een – naar verwachting – verdere positieve evolutie van de bezoekcijfers bij volledig herstel van het internationaal filmaanbod.

De opbrengsten uit ticketverkoop stegen met 26% tegenover dezelfde periode vorig jaar tot 152 miljoen euro. De opbrengst uit verkoop van dranken en snacks steeg in het eerste semester dan weer met 30 % tot 92 miljoen euro. Daarbij werden ook inflatie compenserende prijsverhogingen doorgevoerd. Geografisch haalt de groep een iets meer dan kwart van zijn omzet in België. Canada staat voor 24%, de VS is goed voor 10 %, Frankrijk voor 13% en Nederland voor 11%. De totale winst van e groep bedroeg 20,8 miljoen euro, meer dan een verdubbeling van de winst die werd geboekt in de eerste helft van 2022. De netto financiële schuld bleef met 422,6 miljoen euro ongeveer  constant, en dat met investeringen in onderhoud en premium filmervaringen, werkkapitaalbewegingen en een overname.



Ondertussen werkt het bedrijf aan 8 IMAX-locaties in Europa en Noord-Amerika waarvan zes nieuwe state-of-the-art IMAX-zalen en twee upgrades. In Europa zal Kinepolis een nieuwe IMAX-zaal openen in België (Luik), Luxemburg (Kirchberg), Frankrijk (Nîmes) en Spanje (Madrid). Verder zal ook een nieuwe IMAX-zaal worden geopend in Michigan, VS, en in Ontario, Canada. Kinepolis werkt momenteel al samen met IMAX op zeven locaties, vijf in Canada (onder het merk Landmark Cinemas) en twee in België (Antwerpen en Brussel).

Tenslotte staat het bedrijf ook stil bij de de staking in Hollywood. De scenaristen van de ‘Writers Guild of America’ legden daar op 2 mei dit jaar het werk neer. Op 13 juli werden ze gevolgd door de acteursvakbond ‘Screen Actors Guild-American Federation of Television and Radio Artists’. De scenaristen en acteurs pleiten voor betere loon- en arbeidsvoorwaarden en vrezen de impact van artificiële intelligentie (AI) op hun werk. Door de staking liggen verschillende producties stil en wordt er geen promotie gevoerd door acteurs. De staking zal enige impact hebben op de releasekalender in de komende periode, aldus Kinepolis, daar de timing van sommige blockbusters kan worden aangepast. De precieze impact hangt af van de duur van de staking en individuele beslissingen van studio’s. Er zit echter heel wat filmcontent in de pijplijn. Kinepolis schat in dat de filmindustrie en bioscoopsector hierdoor niet fundamenteel zullen worden geraakt.