NIEUW – Anna Chapelle repatrieert Zwitserse vennootschap “Ervaringen”

Anne Chapelle (Foto: RV)

De 65-jarige Antwerpse mode ondernemer Anna, Anne, Chapelle heeft de vennootschap “Ervaringen” overgebracht van Lugano, Zwitserland naar Antwerpen. “Ervaringen” is een adviesbureau voor luxe en mode met een netwerk in de wereldwijde mode-industrie en private equity. Het is voor gelijke delen in handen van Anna Chapelle en Stijn Schoenmaekers. Anna Chapelle was lange tijd een toonaangevende ondernemer in de Belgische mode industrie. In 2013 kocht ze het modemerk Ann Demeulemeester dat ze in 2020 verkocht aan de Italiaanse ondernemer Claudio Antonioli. Minder goed verging het haar merk Haider Ackermann. Dat vroeg in 2022 het faillissement aan.

Stijn Schoenmaekers werkt in het Zwitserse Ticino, Lugano, nabij de grens met Italië. Als specialist in private equity begeleidt hij de ontwikkeling en implementatie van bedrijfsplannen, budget en prognose voor de portfoliobedrijven evenals op de identificatie en evaluatie van nieuwe investeringsmogelijkheden en dat in de luxe en merkontwikkeling. Anne Chapelle van haar kant werd lange tijd beschouwd als de machtigste vrouw in de Belgische mode. Ooit gestart in de farma industrie stapte ze over naar de creatieve industrie. Met de verkoop van het label Ann Demeulemeester aan de Italiaanse ondernemer Antonioli in 2021 zette ze een punt achter die carrière. Ze moet het merk opgeven nadat haar minderheidsaandeelhouders niet langer wilden volgen. Ze was daarbij niet altijd even optimistisch.



De industrie is de jongste vijf jaar enorm veranderd, doordat veel leveranciers in handen gekomen zijn van de grote huizen, die nu bijna een oligopolie vormen. Vroeger konden we onze basismaterialen nog dertig tot zestig dagen na aankoop betalen, terwijl we dat geld nu op voorhand moeten neertellen. Dat is heavy. Zeker nu ook de retailers het door de online concurrentie almaar moeilijker krijgen en ook later betalen.” zo zei ze daarover op dat moment in de Tijd. “We waren eindelijk bekomen van de dip die was ontstaan na het vertrek van Ann Demeulemeester, dat bij de klanten even tot onbegrip geleid heeft. De kredieten die we daarvoor aangegaan waren, hadden we eindelijk afgebouwd. Maar we kregen geen nieuwe, omdat de banken enkel naar de balans van het vorige boekjaar kunnen kijken, terwijl je in deze sector telkens een jaar vooruitloopt doordat je de inkomsten pas in het volgende modeseizoen binnenkrijgt. We groeiden met 34 procent, maar je moet die groei dus zelf voorfinancieren. En omdat mijn twee minderheidsaandeelhouders niet meer meewilden, moest ik op zoek naar een partner. Er werkten op dat moment 60 mensen voor het merk. Antonioli zou al snel die productie verleggen naar Italië en de Belgische capaciteit volledig afbouwen. Minder goed verging het met het label Haider Ackermann dat eveneens werd geëxploiteerd door Chapelle. Dat merk moest optornen tegen grote verliezen en vond geen overnemer. In 2022 werden de boeken neergelegd.

Chapelle zag met lede ogen aan hoed de Belgische modewereld langzaam maar zeker werd opgegeten door buitenlandse groepen. “Er heerst zoveel afgunst in dit land.” zei ze daarover. “Als je je hoofd boven het gras uitsteekt, willen anderen er het meteen afrijden. Ook ik werd afgeschilderd als iemand onverbiddelijk en koel. Maar kijk ook eens achter mijn rug: als mensen al dertig jaar voor mij werken, zal ik toch niet zo’n stout mens zijn, zeker? Als ik voor de kill moet gaan, doe ik dat. Maar dat levert wel resultaat op voor de mensen die hier werken.”