De nieuw opgerichte Belgische vennootschap Eurostar Group met hoofdzetel in Brussel krijgt een kapitaal mee van 1,75 miljard euro. Het bedrijf is het resultaat van de fusie van de hogesnelheidstreinen Eurostar en Thalys. De Franse treinmaatschappij SNCF was al meerderheidsaandeelhouder van Eurostar en Thalys. Ze controleert dan ook 55,75% van de fusiegroep. Het consortium Patina Rail, dat het Canadese Caisse des dépôts du Québec en het Britse investeringsfonds Hermes GPE samenbrengt in Eurostar, ontvangt 25,7% van de nieuwe groep. De Belgische spoorwegen NMBS, aandeelhouder van Thalys, zijn goed voor de resterende 18,5%. Het zal twee tot drie jaar duren voordat de effecten van de fusie zichtbaar zijn. De operatie leidt naar het verdwijnen van het merk Thalys ten gunste van Eurostar. Besparingen komen hoofdzakelijk uit de bundeling van het rollend materieel.
De nieuwe groep verzorgt de hogesnelheidstreinen tussen Parijs, Brussel en Londen. De Franse groep SNCF kan zich niet veel fouten veroorloven. In het najaar van 2021 gaf de Spaanse openbare spoorwegmaatschappij Renfe te kennen dat ze wil concurreren op dit traject. Ondertussen wordt de SNCF achtervolgd door enorme verliezen uit de pandemie. De Franse groep moet belangrijke leningen terugbetalen. Eurostar draait nu wel terug op volle toeren. De opkomst bereikt bijna 80% in vergelijking met 2019. Een negatief effect van de oorlog in Oekraïne is er niet.
In de periode april 2020 tot juni 2021 zag Eurostar zijn omzet decimeren door twintig. Dat was meer dan waar luchtvaartmaatschappijen hadden mee te kampen. De afgelopen twee boekjaren kostte dat 400 miljoen pond of 480 miljoen euro aan het bedrijf. De schuld steeg daardoor tot 850 miljoen pond. Nog tijdens de pandemie verminderde het personeelsbestand van 1.700 tot 1.400 werknemers.