De kans dat het duo Bronze Properties en GA Europe iets hebben betaald voor de overname van de exploitatie van de 17 Belgische Makro- en Metro-winkels is klein. Het tegendeel is waar. Het Duitse moederbedrijf Metro heeft vorige week nog eens extra 41 miljoen euro kapitaal gestort in de Belgische Makro groep. Metro maakte eerder bekend dat het de verlieslatende vestigingen had afgestaan aan GA Europa, dochter van de groep ‘Great America’ en bekend als een professioneel doodgraver van distributiebedrijven . En die vraagt dus boter bij de vis. 41 miljoen is precies ook het verlies dat Marko boekte in het boekjaar dat afliep per eind september 2021. Het overgedragen verlies van de Belgische groep klom daarmee naar een indrukwekkend 411 miljoen euro. Officieel is nog niets bekend over de toekomst van de Belgische distributie activiteit.
Metro stoot enkel de exploitatie af en behoudt zelf de elf winkelpanden die het bedrijf al in handen had. De overnemer, of moeten we zeggen de afwerker, GA Europe kocht vroeger onder meer mee de failliete Duitse outdoorketen McTrek over van A.S. Adventure. De algemeen directeur van de Europese divisie van GA Group, Tino Bauer, maakt al vijftien jaar werk van herstructureringen van winkelorganisaties. Hij begeleidde ook het bijwijlen vreemde sluitingsprogramma voor 62 filialen van Blokker in België. Bronze Properties is dan weer een Luxemburgs fonds waar weinig info over te vinden is. De vakbonden vroegen de Belgische directie om meer info over Bronze Properties, maar kregen geen duidelijk antwoord.
Volgens de krant De Standaard is Bronze Properties een scherm voor Wolf Waschkuhn en Fran Günther, de kopstukken van het Duitse herstructureringshuis One Square, een zakenbank die zich toespitst op moeilijke situaties met financiële herstructureringen. Net als de Makro-eigenaar Metro is One Square in Dusseldorf gevestigd. Het bedrijf heeft sinds de financiële crisis van 2008 naar eigen zeggen 200 dossiers met een waarde van 15 miljard euro afgewerkt. Metro AG maakte bekend dat het op de verkoop van Makro een verlies van 150 miljoen euro boekt. Anderzijds zou de verkoop de brutobedrijfswinst van het moederbedrijf met 20 miljoen euro verbeteren.