NIEUW – Paters trappisten van Chimay pompen 5 miljoen in sociale vzw

(Foto: Bières de Chimay)

De brouwerij Bières de Chimay heeft zijn kapitaal verlaagd met 5 miljoen euro tot nu 7 miljoen euro. Die 5 miljoen komt terecht bij de vzw Fondation Chimay-Wartoise. Zowel de brouwerij als de vzw zijn in handen van de paters van de abdij van Scourmont. Die laatste verleent de paters meteen ook het recht om hun eigen trappist Chimay te brouwen en te verkopen. Vorig jaar was de brouwerij goed voor een omzet van 50 miljoen euro, een cash flow van 10 miljoen euro en een netto winst van 4,7 miljoen euro. De vzw beheert nu nog een sociaal fonds van 34 miljoen euro, een bedrag dat dus sterk zal stijgen. De vzw moet niet enkel instaan voor het economisch beheer van de groep, ze investeert ook in economische transitieprojecten in 13 gemeenten tussen Samber en Maas.

De Groupe Chimay omvat verschillende activiteiten die allen zijn overkoepelt door de vzw Fondation Chimay-Wartoise. Hoeksteen daarbij is de trappistenbrouwerij sinds 1862 Actief in de Abbaye de Scourmont. Andere activa zijn de coöperatieve kaasmakerij Chimay Fromages, het brasserie-restaurant-seminarie-hotel Auberge de Poteaupré die rechtstreeks trappist tapt uit de brouwerij, de vzw Espace Chimay promoot de eigen producten, Discobeer is een groothandel voor de horeca, Chimay Patrimoine beheert het vastgoed, Chimay-Energie-Environnement is de eigenaar van de windturbinesite die door BEE wordt geëxploiteerd ten voordele van de brouwerij, Chimay-Gestion staat in voor de boekhouding en de financiële controle.



De abdij ontstond in 1850 Wanneer een tiental paters vanuit Westvleteren naar Chimay uitweken ‘om de streek te helpen’. De paters houden tot op vandaag vol aan die missie en richten zich volledig op de ‘empowerment’ van de regio. Ze doen dat vanuit een progressief strategisch model gericht op duurzame ontwikkeling van de lokale jeugd. Financiering komt in hoofdzaak van de brouwerij. In hun jaarverslag over vorig jaar blijven de paters wel voorzichtig voor de toekomst. Dit jaar worden ze immers geconfronteerd met zowel gestegen grondstofprijzen als fors gestegen transportkosten.