NIEUWE MILJARDAIR – Familie Vanherpe en de groep La Lorraine (goed voor een dividend van 12,5 miljoen euro)

Guido Vanherpe (Foto: Belga Images)

De groep La Lorraine, producent van verse en diepgevroren bakkerijproducten, boekte vorig jaar een omzet van 1,35 miljard euro tegenover 1,16 miljard een jaar daarvoor. De cashflow steeg van 131 naar 176 miljoen euro, de netto winst van 34 naar 52 miljoen euro. Groep CEO Guido Vanherpe, veregenwoordiger van de derde generatie, trekt het dividend voor zijn familie op van 9 naar 12,5 miljoen euro. Voor 2024 verwacht La Lorraine opnieuw een jaar van verdergezette omzetgroei, gedreven door een ambitieus investeringsprogramma de komende vier jaar van 200 miljoen euro in nieuwe productiecapaciteit in West- & Centraal Oost-Europa, Turkije & het Midden-Oosten. Dit jaar werd de groep ook actief in de Verenigde Staten. Het bedrijf werd er voor de helft eigenaar van diepvriesbakkerij Bakery de France. Dat bedrijf is volgens La Lorraine een van de marktleiders in ambachtelijk afbakbrood op de Noord-Amerikaanse markt. Het ­familiebedrijf met 250 werk­nemers bestaat bijna 40 jaar en ­levert aan horecazaken en retailers. Een nieuwe berekening brengt het vermogen van de familie Vanherpe op 1,144 miljard euro. Dat maakt van de familie Vanherpe, bestaande uit 11 aandeelhouders, een nieuwe miljardair in onze ranglijst, goed voor een 36ste plaats.

Het familiaal bedrijf onder leiding van CEO Guido Vanherpe investeert tussen nu en 2030 200 miljoen euro in vier nieuwe productielijnen. Vier nu al vernieuwde productielijnen werden vorig jaar al officieel in gebruik genomen door toenmalig premier Alexander De Croo. De groep controleert naast de productie eenheden ook de broodjesketens Panos en Deliway. Guido Vanherpe is ook bestuurder van Mediafin, de holding boven de kranten De Tijd en L’Echo en in handen van de familie De Nolf (Roularta) en de Hurbain (Le Soir). Tot voor kort was hij ook bestuurder van de vermogensbank Degroof Petercam.



Met de aangekondigde investering van 200 miljoen euro moet de capaciteit voor diepvriesbroden, -donuts en -koffiekoeken verdubbelen tegen 2030. Dat levert meteen ook 350 nieuwe jobs op. Het gaat om de grootste investering ooit in België van de familie Vanherpe. La Lorraine bakt de producten deels af, vriest ze in en verdeelt ze naar supermarkten, hotels, restaurants en broodjeszaken over heel Europa. Eens ter plaatse worden de producten verder afgebakken. La Lorraine telt 5.000 werknemers. Op termijn wil het bedrijf de derde grootste Europese groep worden van diepvries bakproducten. De Oost-Vlaamse fabriek exporteert naar heel West-Europa. Groeimogelijkheden zijn er nog in Duitsland, Scandinavië, Nederland, het VK en Italië. De groep bouwde onder meer fabrieken in Polen, Tsjechië en Roemenië, waar uitbreidingswerken aan de gang zijn om de groei verder te ondersteunen. De Europese markt groeit gemiddeld 5 tot 10 % per jaar. La Lorraine mikt daarbij zelf op een jaarlijkse groei van 10 %.