Nieuwkomer: Roger Lambrecht

Roger Lambrecht
Roger Lambrecht

De 84-jarige Roger Lambrecht staat momenteel vooral in de publieke belangstelling als de eigengereide voorzitter, en 100 procent eigenaar, van voetbalploeg Lokeren waar hij op weinig elegante wijze trainer Bob Peeters inruilde voor Georges Leekens. Maar Lambrecht blijft eerst en vooral een selfmade ondernemer die op eigengereide wijze een netwerk van bandencentrales en garages uit de grond stampte. Als kind van zijn tijd houdt Lambrecht er een gezond wantrouwen tegenover vadertje staat aan over. Doorheen zijn carrière is hij niet wars van wat offshore financiering. Ook nu nog is zijn bedrijf verankerd in Luxemburg. Roger Lambrecht is goed voor een vermogen van 24 miljoen euro.



Het is niet evident om een volledig beeld te krijgen van de bandenactiviteiten van Roger Lambrecht. De meest recente balans van zijn holding Lambrecht Banden is neergelegd in november 2013 en toont de jaarrekening per eind 2011. De meest recente balans van zijn Luxemburgse holding is die van het boekjaar 2012. Het mag duidelijk zijn dat Lambrecht niet zit te wachten op pottenkijkers.

Lambrecht bouwde zijn vermogen op basis van zijn activiteiten in de autobandensector onder de veelzeggende naam Lambrecht Nummer Eén. In de jaren ’90 van de vorige eeuw maakt hij een belangrijke zijsprong als voorzitter van de nieuwe luchtvaartmaatschappij VLM. Deze Vlaamse luchtvaartgroep werkte vanaf Deurne en het kapitaal werd samengebracht door de Antwerpse crisismanager Freddy Van Gaver. VLM vloog op steden zoals Londen, Manchester en Rotterdam maar profileerde zich ook met vluchten naar Genève, Luxemburg, Jersey en Guernsey, in die tijd allemaal gekend als belastingparadijzen.

VLM zou jarenlang overleven in niet evidente economische omstandigheden. Op het eind van het verhaal stapte Van Gaver over naar de politiek om voor het toenmalige Vlaams Blok Vlaams parlementslid te worden. De al even vermaarde ondernemer Tony Gram kwam nog even om de hoek kijken of VLM nog te redden was maar haakte ultiem ook af. VLM belandde eerst in Nederlandse handen en later werd Air France-KLM eigenaar. In 1997 keerde Roger Lambrecht terug naar zijn autobanden.

Ondertussen zijn de kinderen van Roger Lambrecht aandeelhouder geworden van de bedrijvengroep. Roger Lambrecht kan nu meer tijd vrij maken voor wat hij zelf omschrijft als “zijn dure hobby”, het verzamelen van kunst. Permeke is één van zijn favoriete meesters.


Download PDF