De komst van Politico zorgde voor heel wat ophef in politieke en journalistieke kringen. De succesvolle Amerikaanse nieuwssite wou haar strategie implementeren in Brussel. Niet Brussel is saai, maar wel het nieuws over Brussel is saai, zo luidde de analyse waarbij Brussel gelijk staat met de Europese Unie en al haar instellingen. Op haar website toont Politico 98 medewerkers, op de loonlijst staan 48 voltijdse equivalenten.
“Niet Brussel is saai, maar wel het nieuws over Brussel is saai”, zo luidde de analyse van Politico
De grote kost voor Politico is dan ook de loonkost, goed voor 5,9 miljoen euro. Inkomsten haalt Politico uit de organisatie van events, uit de verkoop van zogenaamde premium informatie (nieuws dat enkel toegankelijk is voor betalende abonnees) en uit klassieke advertentieverkoop.
Volgens Politico managing director Shéhérazade Semsar-de Boisséson verloopt alles volgens plan. De zware opstartinvesteringen hebben de steun van de aandeelhouders. Ze zijn nodig om een vaste plaats te verwerven op de journalistieke en advertentiemarkt. Shéhérazade Semsar-de Boisséson: “In 12 maanden tijd is Politico uitgegroeid tot een bedrijf met 80 voltijdse werknemers in vier Europese landen waaronder een redactie van 50 personen die kwalitatieve politieke artikelen maakt voor een invloedrijk publiek dat een politiek of financieel aandeel heeft in de Europese politiek.”
De website bereikt nu volgens Adobe Omniture tussen 1 en 1,5 miljoen unieke bezoekers per maand. “6 miljoen mag een groot getal lijken in Brussel, voor een wereldwijd product zoals Politico is dat nog relatief klein.” aldus nog Shéhérazade Semsar-de Boisséson.