De Nolf koopt Claeys uit: met dank aan VTM (deel 2)

De aangetrouwde families van Rik De Nolf en zijn schoonbroer Leo Claeys gaan definitief uit elkaar. Hun wegen binnen de mediagroep en drukkerij Roularta scheiden. Vorig jaar was Rik De Nolf nog verplicht zijn 50 % participatie in de commerciële tv- en radiogroep VTM als kroonjuweel te verkopen aan Christian Van Thillo. De 145 miljoen euro meerwaarde die dat opleverde, zijn nu al terug opgebruikt, zo blijkt. 62 miljoen daarvan gaat naar een uitzonderlijk dividend. De familie De Nolf zal die opbrengst gebruiken om Claeys uit te kopen. Het restant van de éénmalige VTM-opbrengst moet Roularta aanwenden om een obligatielening terug te betalen van 100 miljoen euro. Geen oorlogskas dus voor de West-Vlaamse mediagroep.



In onze eerste aflevering kon u lezen hoe beide families historisch via huwelijksbanden zijn verwant. Momenteel controleert de familie Rik De Nolf net geen 57 % van de 13 miljoen Roularta aandelen, de familie Claeys is goed voor 15 % of 2 miljoen aandelen. Wanneer De Nolf die 2 miljoen aandelen wil overkopen, moet hij daarvoor op basis van de beurskoers van de voorbije maanden minstens 40 miljoen euro op tafel leggen. De Nolf wil daarvoor de opbrengst gebruiken van de verkoop van zijn VTM-aandelen aan de Persgroep van Christian Van Thillo. Roularta gaat ondanks zijn zware verliescijfers in 2017 een éénmalig dividend uitkeren van 5 euro per aandeel. Dat levert de familie De Nolf 37 miljoen euro op, dus bijna net genoeg om haar aangetrouwde familie uit te kopen.

Het tussentijds dividend kost Roularta 62 miljoen euro. Blijft dus nog 83 miljoen over van de VTM-meerwaarde. Die gaat echter helemaal op in de terugbetaling van een obligatielening van 100 miljoen euro die Roularta uitschreef in 2012 en die afloopt in oktober dit jaar.

Roularta en de familie De Nolf lijken dus met lege armen achter te blijven. Maar dat is niet helemaal zo. Rik De Nolf wist uit de deal met Van Thillo ook nog 50 % over te houden in Mediafin, de holding boven de enige Belgische zakenkranten de Tijd en L’Echo. Die kunnen nu mooi in lijn worden gebracht met de andere Roularta producten Trends-Tendances en Kanaal Z. Ondertussen bracht Roularta ook een bod uit van 34 miljoen euro op de Belgische Sanoma-titels Libelle, Femmes d’Aujourd’hui, Flair, Feeling, Gael, La Maison Victor, SheDeals, Loving You, Zappy, Communiekrant en Kids Only. Die titels situeren zich wel in de mediahoek waar de klappen vallen: teruglopende losse verkoop in steeds minder krantenwinkels en dalende reclame omzetten.