Paniek op de Waalse mediamarkt

Mocht u er nog aan twijfelen dat België een land is met twee snelheden, dan moet u eens van nabij kijken naar de Belgische mediabedrijven. In Vlaanderen is VTM als commercieel TV-station een vaste waarde onder de Persgroep van Christian Van Thillo. Die laatste verovert beetje bij beetje de Nederlandse krantenmarkt. In Wallonië daarentegen is de Franse omroep TF1 het populairste TV-station op vrijdag en in het weekend. De komst van TF1 op de Franstalige Belgische publiciteitsmarkt zorgt voor een halve paniek bij de twee klassieke omroepen RTL-TVi en RTBf. De Waalse kijker vindt Parijs al even interessant als Brussel. Hetzelfde kan niet gezegd worden in Vlaanderen over Brussel en Amsterdam.



RTL maakte bekend dat het 105 van zijn 800 werknemers zal ontslaan. Voor de Luxemburgse groep, die ultiem in handen is van de Duitse familie Mohn (Groep Bertelsmann) een niet eerder geziene beslissing. RTL is in België in slaap gedommeld. De omroep is hoofdzakelijk gebaseerd op de aankoop van goedkope, oude Amerikaanse TV-series. Netflix hakt daar zwaar op in. Op de reclamemarkt heeft RTL jarenlang kunnen teren op het duopolie dat het had met de makke staatsomroep RTBf. Samen verdeelden die gezapig de markt van om en bij 200 miljoen euro. Enkele maanden terug kwam echter TF1 op de Belgische reclamemarkt. Verwachtingen zijn dat zonder veel moeite om en bij 10 procent, 20 miljoen euro, naar Parijs zal gaan.

RTL TVi werkt nu aan een inhaalplan. Meer lokale content, meer snel nieuw, meer digitale investeringen. Binnen de hele groep Bertelsmann weegt RTL België niet zo zwaar. Toch neemt de druk op RTL toe. De groep presteert nog het best met zijn radioproducten RTL en Contact maar die zijn mee in handen van Francis Lemaire, de oprichter van Contact. Binnenkort zal blijken of de “wake up call” in Wallonië is aangekomen.