ANALYSE – Pukkelpop: het sociaal armlastige broertje van Chokri Mahassine

(Foto: ID/ Maarten De Bouw )

In het Limburgse Kievit is het muziekfestival Pukkelpop vandaag aan zijn 33ste editie toe. Over drie dagen gespreid worden 180.000 vooral jonge bezoekers verwacht. Toch kampt het festival met groeipijnen. De structuren van Pukkelpop zijn verankerd in een vennootschap met sociaal oogmerk, gegroeid uit een vzw, met daarrond enkele kleinere vennootschappen. Sterke man Chokri Mahassine trok het festival uit de voornamelijk socialistische Limburgse klei, destijds mee gestuurd door boegbeeld Steve Stevaert. De 58-jarige Mahassine lijkt zich nu los te werken uit die structuren. Vorig jaar richtte hij samen met zijn echtgenote de bvba Gigs Entertainment op. Doelstelling: muziekfestivals organiseren.



33 jaar lang Pukkelpop organiseren is best een prestatie. En die 33 jaar verliepen niet altijd rimpelloos. Enkele dramatische weersomstandigheden zorgden voor een aantal dodelijke slachtoffers. Op het pecunair vlak was er de omstreden aankoop van de festivalweide in 2010 door de stad Hasselt onder leiding van toenmalig socialistisch burgemeester Hilde Claes. De stad kocht het terrein van de familie Machiels voor 2,6 miljoen euro. Vader Willy Claes was op dat moment adviseur van het familiaal bedrijf van de familie, specialist in recyclage en afvalverwerking. Bij de verkoop werd een onduidelijke commissie uitgekeerd van 80.000 euro.

Pukkelpop was jarenlang verankerd in de vzw The Factory. Niet meteen de beste structuur om commerciële slagkracht op te bouwen. In 2015 werd de vzw omgevormd in een coöperatieve vennootschap met sociaal kenmerk. De helft van die vennootschap is in handen van Mahassine, ooit Vlaams parlementslid voor SP.a, en zijn echtgenote Marie-Martine Peremans. Die laatste is ook zaakvoerder van de bvba Que Pasa, toeleverancier aan het festival. De overige 50 % zijn in handen van Patrick Breugelmans en Christiane Sluyter. Die vier aandeelhouders waren ook bestuurder van de vzw.

The Factory, en dus het festival zelf, staat voor een omzet van 23 miljoen euro en is licht winstgevend. 6,5 miljoen euro overgedragen winst staat al enkele jaren op een onbeschikbare reserve, eigen aan de sociale doelstelling, zijnde: bijdragen tot de ontplooiing van de jeugd in het algemeen en op cultureel en artistiek vlak in het bijzonder. Dat geld moet daar geparkeerd blijven zolang het niet kan worden besteed aan een gelijkaardig doel. Die structuur drukt op de groei van het festival. Vergelijk het met Tomorrowland, 100 miljoen euro omzet en 5 miljoen euro netto winst. Misschien komt daar verandering in met Gigs Entertainment.