Rijkste Belgische families 1 miljard euro rijker

De families de Spoelberch, de Mévius en Vandamme zijn samen goed één miljard euro rijker. De biergigant AB Inbev besliste immers voor 2016 een einddividend uit te keren van 2 euro per aandeel. Eerder werd al een interimdividend uitgekeerd van 1,6 euro per aandeel. De Belgische families bezitten om en bij 278 miljoen AB Inbev aandelen. In totaal gaat het om meer dan 120 familiale aandeelhouders. Het grootste soortelijke gewicht ligt bij de familie Vandamme wiens pater familias Alexandre Vandamme recent verhuisde naar Zwitserland. Het management van AB Inbev komt er minder goed van af. Als gevolg van mindere winstcijfers worden de meeste bonussen voor het management geschrapt.



De belangen van de Belgische AB Inbev aandeelhouders lopen over een rits Nederlandse en Luxemburgse holdings. De families de Spoelberch en de Mévius recycleren een deel van hun dividenden via de holding Verlinvest. Die belegt wereldwijd in een aantal groeisectoren. Alexandre Vandamme vaart een meer eigen koers. Onder meer samen met de Braziliaanse aandeelhouders van AB Inbev investeerde hij onder meer belangrijke bedragen in de voedingsbedrijven Burger King, Heinz en Kraft.

De winst van het Belgisch-Braziliaanse AB InBev daalde vorig jaar met ongeveer de helft tot 1,8 miljard dollar. De omzet steeg met 2,4 procent naar 45,5 miljard dollar, maar de cash flow kwam uit op 16,8 miljard dollar, 0,1 procent minder dan in 2015. AB InBev erkent dat het ondermaats heeft gepresteerd en grijpt in bij de bonussen voor de directie. “Wanneer we onze doelstellingen niet halen, nemen we daar verantwoordelijkheid voor. De resultaten waren teleurstellend in 2016. Bijgevolg zullen de meeste leden van onze directie dit jaar geen bonussen krijgen.”, klinkt het. De laatste keer dat bij de biergigant geen bonussen werden betaald, was in 2008.

AB InBev verkocht in 2016 minder bier. De volumes daalden met 2 procent naar 500 miljoen hectoliter. Vooral in Brazilië gaat het slecht. Er heerst een economische crisis, waardoor mensen minder uitgeven.