Rob Heyvaert, de man die fortuin maakte door zijn fintechbedrijf Capco te verkopen aan de groep FIS, stapt in het Amerikaanse bedrijf Dun & Bradstreet, een wereldleider in de verkoop van handels- en kredietinformatie. Dun & Bradstreet wil zichzelf wegkopen van de aandelenmarkt van New York, een operatie die goed is voor 7 miljard euro. Heyvaert investeert daarbij via zijn fonds Motive Partners “een substantieel bedrag”. In Motive Partners verzamelde Heyvaert naar verluid een oorlogskas van om en bij 1 miljard dollar. Motive Partners legt zich toe op opportuniteiten die zich voordoen in de snel bewegende financiële sector waar digitale technologie steeds meer impact heeft. Heyvaert richtte het fonds samen op met drie andere partners.
Fintech staat voor “financiële technologie”, de specialiteit van Heyvaert. Met de huidige operatie is Motive Partners aan zijn derde deal toe. Eerder kocht het fonds een belang in de Zwitserse leverancier van software voor private banking Avaloq en in LMRKTS, dat banken helpt besparen door overbodigheden in wisselkoersen weg te werken. Dun & Bradstreet van zijn kant levert bedrijfs- en marktinformatie die wereldwijd door bedrijven gebruikt wordt om strategische beslissingen te nemen.
Rob Heyvaert zelf, die ooit deelnam aan het tv-programma “Topmanager”, is de eerste om zijn werk te relativeren. “Ik faal constant.”, zei hij recent in een interview met de Tijd. “Dat is eigen aan ondernemen. Maar ik heb al twee zware financiële crisissen overleefd waarin veel concurrenten overkop gingen. Het leerde me dat je nooit mag opgeven. Eerlijk gezegd kijk ik niet graag achterom. Wat zei Charlie Chaplin ook weer? ‘That’s what all we are: amateurs. We don’t live long enough to be anything else.’ Het belangrijkste is te blijven geloven in datgene waar je voor staat.”