De Vlaamse ambitie van RTL

Philippe Delusinne

“Vlaanderen mag blij zijn dat het erin slaagt mediabedrijven als RTL buiten te houden.”, zei Vlaams en liberaal minister van Media Sven Gatz begin deze week op het jaarlijks forum van de Vlaamse Regulator voor de Media. “Dat is een wereldvreemde uitspraak. Als beleidsmaker mag een minister natuurlijk keuzes maken en positie innemen. Maar een bedrijf als RTL bij naam noemen, is een eyeopener. Het toont aan hoezeer het oude vijandbeeld blijft overheersen.” zo reageert Philippe Delussine, CEO van RTL België. “Het echte gevaar voor onze media heet GAFA: Google, Amazon, Facebook en Apple.”



Delusinne geeft zijn reactie niet mee in een interview of zoiets, maar in een opiniestuk dat de Tijd publiceert. En Delusinne weet waarover hij praat. Begin deze eeuw was Radio Contact best geplaatst om een Vlaamse licentie voor commerciële radio binnen te halen. RTL was toen al aandeelhouder in dat radiobedrijf. Maar een combinatie van vreemde krachten zorgden er voor dat de Persgroep van Christian Van Thillo eerst met één van de twee radiolicenties ging lopen en er nadien ook in slaagde de tweede licentie over te nemen.

RTL is op termijn wellicht de beste garantie dat lokale Vlaamse programma’s blijven voort bestaan zegt de baas van RTL België. Binnen GAFA zijn vooral Google en Facebook problematisch. Er is een consensus dat ze nu al 70 procent van het in België geïnvesteerde reclamegeld op het internet naar het buitenland versluizen. Zowel Google (via onder andere You-Tube) als Facebook zet massaal in op videoadvertenties. Die reclame hebben spelers als SBS en Medialaan net nodig om hun lokale culturele content te financieren, is de redenering.

RTL-topman: “Het echte cookiemonster, meneer de minister, komt uit Californië”

In deze wereld waarin de grote bedreiging van GAFA komt, verbaast de Vlaamse minister van Media Sven Gatz met zijn opmerkelijke uitspraak, aldus Delusinne. Hij herinnert er aan dat RTL België in Franstalig België 700 mensen tewerk stelt, maar wel in herstructurering is, waardoor een 100-tal werknemers dreigt ontslagen te worden. Dat is een gevolg van de langetermijnvisie van het bedrijf op de evolutie van de media en de wil om de activiteiten in België en de werkgelegenheid maximaal te behouden.

Gatz neemt volgens RTL openlijk positie in tegen een Europees mediabedrijf dat in België een sterke aanwezigheid heeft en dat een grote directe en indirecte werkgelegenheid creëert. “Het echte cookiemonster, meneer de minister, komt uit Californië, besluit Delusinne. RTL is op termijn wellicht de beste garantie dat een Europees mediabedrijf – dat regionale inhoud, werkgelegenheid en onafhankelijkheid hoog in het vaandel draagt – de Vlaamse cultuur mee overeind komt houden. We vinden het dan ook spijtig dat u zo bang bent voor RTL en blijkbaar verblind bent door de Californische zon.”