VOETBALGELD – Roc Nation en de ‘storytelling’ rond Kevin De Bruyne

Kevin De Bruyne en zijn echtgenote Michele.

Manchester City topvoetballer en Rode Duivel Kevin De Bruyne heeft een sponsorcontract getekend met Roc Nation, het Amerikaanse artiestenbureau van de rapper Jay Z. Roc Nation gaat van De Bruyne een commercieel merk maken. Het bedrijf gaat zijn gezicht letterlijk en figuurlijk verkopen. Ze doen dat via ‘storytelling’. Ze geven een verhaal mee aan een gezicht. Eerder maakten ze op die manier van Romelu Lukaku de Europese incarnatie van de ‘American Dream’. Met De Bruyne wil Roc Nation meteen ook een aandeel verwerven in het Europees topvoetbal. Het Amerikaans bedrijf gaat daarvoor een kantoor openen in Londen, thuisbasis van de Britse Premier League, de duurste competitie.

Roc Nation, opgestart in 2008, noemt zichzelf ’s werelds belangrijkste ‘entertainment company’. Management van artiesten, muziekrechten beheren, wereldtournees opzetten, tv-producties, strategische merkenontwikkeling, Roc Nation doet het allemaal. Het heeft sterren onder contract zoals Rihanna, Shakira, J. Cole, Yoenis Cespedes, Kevin Durant en Robinson Cano. In 2013 lanceerde het bedrijf van Jay Z haar dochterafdeling Roc Nation Sports. Topsporters werden sterren, op en vooral naast het veld. Gestart in de bokssport, volgden al snel een hele reeks in eerste instantie Amerikaanse sporters zoals Robinson Cano, Skylar Diggins, Kevin Durant, Geno Smith, Victor Cruz en CC Sabathia. In de VS heeft Roc Nation maar één echte concurrent, Klutch Sports, het marketingbedrijf van Rich Paul met James LeBron, de best betaalde basketbalspeler, als belangrijkste activa. (Lees verder onder de foto)



Roc Nation is al gestart. De ondertekening van het contract wordt gelanceerd met een foto van Kevin De Bruyne en zijn zoontje met discreet op de achtergrond een privé jet.

Met Kevin De Bruyne bevestigt Roc Nation zijn Europese ambities. Het bedrijf gaat zijn sponsordeals onderhandelen en zijn imago bepalen in reclamecampagnes. Het sportieve, alles over loon of transfers, blijft bij zijn makelaar Patrick De Koster. Met Romelu Lukaku, Bayern München-verdediger Jérôme Boateng en de Ivoriaan Eric Bailly heeft het nu vier Europese topvoetballers onder contract.

De Bruyne staat commercieel nog niet ver. Hij heeft enkel een contract met de groep Nike en het voetbalgame FIFA. Wat Roc Nation deed met Lukaku is een mooi voorbeeld van hoe het Amerikaans bedrijf werkt. Lukaku gaf bij de start van het WK een opgemerkt interview aan de Amerikaanse sportwebsite The Players Tribune. Hij vertelde daarin over zijn jeugd van bittere armoede en de harde weg naar de top van het profvoetbal. Meteen was hij gelanceerd. Lukaku tekende kort daarna een schoenendeal met het sportkledingbedrijf Puma. Die levert hem de komende vijf jaar telkens 2,5 miljoen euro op. De derde plaats van de Rode Duivels op het WK duwde hem mee vooruit. Begin dit jaar sloot hij een deal met de Amerikaanse kledingketen Abercrombie & Fitch. Die zal hem voor de lancering van een nieuw parfum uitspelen op billboards in het VK, Duitsland en de VS.

De Amerikanen hebben het Europees voetbal ontdekt. Dat Europees voetbal groeit jaarlijks met 10 procent. Daar wil Roc Nation zijn graantje van meepikken. 17 Europese voetbalclubs zijn via hun eigenaars verbonden met 13 sportteams uit de VS. Enkel Messi, Ronaldo en Neymar halen momenteel het financieel niveau van de Amerikaanse topbastketbalspelers zoals James LeBron en Kevin Durant. Er is dus nog ruimte voor groei.