(Voorzichtig) Jan De Nul ziet omzet terugvallen

Jan De Nul actief in Monaco.

De bagger- en bouwgroep Jan De Nul, met hoofdzetel in Aalst, ziet zijn omzet voor het eerst in zes jaar terugvallen onder de 2 miljard euro. Voor 2017 eindigde die omzet op 1,75 miljard euro tegenover 2,04 euro in 2016. Wel blijft de groep sterk rendabel met een netto winst van 69 miljoen euro tegenover 103 miljoen het jaar daarvoor. Ook het orderboek oogt sterk met een volume van 2,61 miljard euro. De Nul wijt de terugval van de omzet aan de moeilijke omstandigheden op de energiemarkt met aanhoudende lage energieprijzen. Voor 2018 laat de groep zich voorzichtig uit. Op korte termijn zijn er niet onmiddellijk tekenen dat de markt opnieuw aantrekt. Het bedrijf is in handen van de familie De Nul.



De Nul schuift zijn project in Monaco naar voor als nieuwe speerpunt. Dat project behelst de uitbreiding van het grondgebied van Monaco met 6 hectare op zee waarbij de baggerdivisie instaat voor het bagger- en landwinningswerk, de milieudivisie voor de verwerking van de gecontamineerde sedimenten en de offshore divisie voor de onderzeese rotsinstallaties.

Het orderboek van Jan De Nul Group bevat verschillende grote projecten. In Mumbai (India) verdiept en verbreedt Jan De Nul Group in joint venture het toegangskanaal naar de haven van Jawaharlal Nehru Port. De te baggeren gebieden omvatten het 35,5 kilometer lange toegangskanaal en diverse draaikommen en ankerplaatsen. In totaal moet er ruim 40 miljoen kubieke meter zand, slib, klei en rotsgesteente worden verwijderd. Jawaharlal Nehru Port is India’s grootste containerhaven en kan na oplevering van het project grotere containerschepen ontvangen.

In Cotonou (Benin) zal in opdracht van de lokale overheid een onderzeese golfbreker van vier kilometer voor kustbescherming worden gebouwd.

In Texel (Nederland) zal de ruim drie kilometer lange Prins Hendrikzanddijk, aan zeezijde versterkt worden met zand.

In Duitsland zal Jan De Nul Group 32 windturbines van elk 6.33 MW op zee installeren voor het offshore windpark Trianel Borkum II.

In België zal het consortium met Jan De Nul Group, CIRCUL 2020, de renovatiewerken in de Brusselse Leopold II-tunnel uitvoeren. Het betreft een renovatie- en onderhoudscontract voor de komende 25 jaar. De voorbereidende werken gaan van start in mei 2018. Met zijn 2,5 kilometer is de Leopold II-tunnel de langste en een van de meest complexe verkeerstunnels in de Belgische hoofdstad.

close

LATEN WE CONTACT HOUDEN!

Ontvang dagelijks de meest interessante berichten over De Rijkste Belgen.

We spammen niet! Lees ons privacybeleid voor meer info.

Mis geen enkel artikel.
Schrijf u in op de nieuwsbrief.

We spammen niet. Lees meer in ons privacybeleid