Biergigant AB Inbev gaat familie Moortgat de duvel aandoen

Aangezien de brouwerij Duvel Moortgat niet te koop staat, kunnen we beter gewoon hun sterkste product namaken, zo moeten ze hebben gedacht bij ‘s werelds grootste biergroep AB Inbev. Dus lanceert de bier multinational ‘Victoria’, “Strong blond Belgian beer”, zo staat op het etiket. Ook op het etiket de aartsengel Michaël die, inderdaad, de duivel overwint. “We hebben er maanden op gewerkt en zijn er trots op.” zo zegt Maximilian Kurth op Linkedin. Kurth is ‘Marketing Manager High End Belgium at Anheuser-Busch InBev’. Bij Duvel, in handen van de familie Moortgat, schrikken ze wellicht niet. Daar zijn ze dit soort concurrentie wel gewoon. Maar AB Inbev, de financiële motor van de Rijkste Belgische families, heeft er wel een bier bij dat internationaal in de markt kan worden gezet.



Het origineel is altijd beter dan de kopie. Het is een basisregel in de marketing. Toch zijn de pogingen legio om Duvel via kopies te overtreffen. Alken-Maes probeert het met Hapkin, Brouwerij Vanhonsebrouck met Filou, Roman met Sloeber of nog beter, de Satan gold van De Block. Wat AB Inbev nu doet verrast kenners niet echt. “Eigenlijk is dit typisch voor AB InBev”, zegt biersommelier Sofie Vanrafelghem in het Nieuwsblad. “Als ze zien dat er iets goed marcheert, dan doen ze meestal een van de volgende twee dingen: ze kopen de brouwerij over of ze kopiëren het. Aangezien Moortgat niet te koop is, kozen ze voor de tweede optie. Al vrees ik ervoor dat de engel het hier niet zal halen van de duivel. Duvel is een iconisch bier dat zowel bij jongeren als echte bierliefhebbers aanslaat. Die positie pik je niet zomaar in.”

Maar toch. De VS zijn met 0,9 miljoen hectoliter de grootste afzetmarkt voor Duvel. In België bedraagt dat verkoopvolume 0,5 miljoen hectoliter. Duvel zal zich dus ook met name in de VS moeten verdedigen tegen de aanval van AB Inbev. Vorig jaar haalde de familiale brouwerij Duvel Moortgat een omzet van 501 miljoen euro, goed voor een nettowinst van 66 miljoen euro bij een globale verkoop van 2,2 miljoen hectoliter. De coronacrisis kan tot 20 % van die omzet afknijpen. Ter vergelijking, AB Inbev haalde vorig jaar wereldwijd een omzet van 52 miljard dollar, dus 100 keer groter dan Duvel.