UPDATE – Colruyt pompt nog eens 10 miljoen euro in verlieslatende dochter Cru

Cru kan staan voor pure kwaliteit, grand cru. In het Engels kan het een afkorting zijn van crusade of kruistocht. En in het Frans kan het zowel rauw betekenen als de harde waarheid. Voor de distributiegroep Colruyt, in handen van de gelijknamige familie, betekent het een klein beetje van alles maar toch vooral het laatste. Colruyt pompt immers 10 miljoen euro vers kapitaal in de holding Puur. Die overkoepelt de drie Cru-winkels van de groep. Het Cru concept is gebaseerd op verse luxevoeding verkocht in een overdekte markthal. Colruyt lanceerde drie dergelijke nieuwe winkels, in Gent, Antwerpen en Overijse, maar kijkt aan tegen een verlies van nu al meer dan 20 miljoen euro. Toch gelooft men, of op zijn minst toch één iemand, er nog in bij Colruyt. Midden volgend jaar zou immers een nieuwe Cru openen in Dilbeek.



De huidige kapitaalverhoging is noodzakelijk om de verliezen te stelpen. In het boekjaar dat afliep in maart 2018 boekte Cru een verlies van 8 miljoen op een omzet van 15,5 miljoen euro. De overkoepelende holding Puur zag zijn volstort kapitaal van 21 miljoen euro vorig jaar omslaan in een negatief saldo. De directie van Cru wijt de verliezen aan de zware investeringen die moeten worden afgewerkt. 

De eerste Cru winkel werd vijf jaar geleden geopend in Overijse, later kwamen daar nog Gent en Antwerpen bij. Het concept is een combinatie van een luxesupermarkt en een overdekte markthal met bijna uitsluitend verse producten. Colruyt wil er vooral nieuwe klanten mee aantrekken, die de groep moeilijk kan bereiken via zijn andere ketens Colruyt, Bio-Planet of Okay. Initieel werd gezegd dat er ruimte was in België voor 15 tot 20 Cru winkels. Maar die ambitie lijkt nu wel mijlen ver weg te liggen. Daarbij wordt ook nogal wat leergeld betaald. De winkel in Wijnegem verhuisde naar de Groenplaats in Antwerpen. Die plaats is veel beter bereikbaar, zo klonk het bij de directie. De vierde winkel in Dilbeek moet nu schaalvoordelen brengen die de rentabiliteit verhogen. De keten wil op korte termijn ook de naamsbekendheid verhogen om meer klanten aan te trekken.

UPDATE

Een lezer reageert: Cru betekent inderdaad ook rauw, zelfs hard, enz maar hier komt het van het werkwoord, croitre, groeien, doen groeien, cru is gegroeid, iets dat is voortgebracht, impliciet door ambacht, en verwijst naar mensen die met hun kunnen iets kwalitatiefs brengen, le cru…. zoals wijn, un bon cru.. my two cents! de familie Colruyt kennende is het ook een manier om kwaliteit aan de man te brengen, de producers een degelijke loon te betalen voor hun werk, het in stand houden van een ambacht, al deze ideeën spelen mee in het concept Cru.