Corona dwingt Kinepolis en de familie Bert verder op de knieën

‘Wonder Woman 1984’ was de eerste ‘blockbuster’ of kaskraker die Warner Bros op kerstmis tegelijk wou loslaten in de bioscoopzalen en op HBO Max. Als test. Nu wordt die strategie versneld doorgevoerd.

Filmproducent en verdeler Warner Bros gaat al zijn megafilms volgend jaar in de VS tegelijkertijd verdelen over de klassieke bioscoopzalen maar ook via zijn eigen streaming netwerk HBO Max. Daarmee gokt Warner op een markt van 1,2 miljard dollar, de huidige opbrengst van ‘releases’ via de bioscopen. Meteen zet de Amerikaanse mediagigant daarmee het klassiek filmmodel op losse schroeven. Dat proces is versneld door corona maar zat er eigenlijk al aan te komen. Vraag is of de consument na corona de weg terug zal vinden naar de bioscoop. De familie Bert exploiteert met Kinepolis 10 filmzalen in de VS die nu dus extra getroffen zijn. Maar de fundamentele uitdaging voor de bioscoopuitbater overstijgt in ruime mate corona. Ultiem zal de consument beslissen waar hij naar films kijkt: thuis of in de bioscoop.

Hollywood movies zijn big business waarin honderden miljoenen dollars worden geïnvesteerd. Filmproducenten zijn dan ook al decennia op zoek naar de optimale inkomstenstroom die een film kan opbrengen. Het klassieke zogenaamde ‘release windows-systeem’ werd voor het eerst bedacht in het begin van de jaren tachtig, aan de vooravond van de VHS-homevideo-markt, als een strategie om te voorkomen dat verschillende distributievormen van een film elkaar gaan kannibaliseren. In het standaardproces wordt een film eerst uitgebracht in bioscopen en na ongeveer 3 maanden wordt deze vrijgegeven aan VHS- en video on demand kanalen. Na nog een aantal maanden wordt de film vrijgegeven voor betaaltelevisie en ongeveer twee jaar na de theatrale releasedatum wordt de film beschikbaar gesteld voor free-to-air TV. Zo zorgt één film gedurende twee jaar voor een stroom aan inkomsten.



Doorheen de jaren werd de videocassette vervangen door de DVD. Die kende zijn verkooppiek in 2004 maar kalfde daarna snel af onder druk van de opkomende streaming diensten op internet. Om die snel dalende DVD-inkomsten op te vangen verkleinden producenten de exclusiviteit voor de bioscopen en schakelden ze sneller over naar streaming platformen. Warner duwt die evolutie nu definitief door. Volgend jaar zullen 17 verwachtte kaskrakers mee in première worden gerealesd op het HBO Max netwerk dat nu 9 miljoen abonnees telt. Warner verwacht daarmee forse groeicijfers te creëren voor HBO. Ongetwijfeld onder druk van corona maar ook onder druk van de consument die meer en meer thuis naar films kijkt. Ultiem zal het ook de consument zijn die beslist wat de toekomst is van de bioscoopzalen.

Kinepolis incasseert hiermee een nieuwe klap na de eerdere verplichte sluiting van hun bioscoopcomplexen. Op de beurs verloor het aandeel door het nieuws net geen 11 %. De bioscoopuitbater reageerde snel met enkele statements. Een kortere window voor bioscopen betekent dat er minder bioscooprechten moeten worden betaald aan de filmproducent. Er is nog andere content dan films die in bioscoopzalen verdeeld kan worden, denk maar aan sport, opera en cultuur. En bovenal, de fysieke bioscoopervaring, een donkere zaal met luxe zetels en speciale effecten, is met niets thuis te evenaren. Maar ja, zo iets dachten de mensen van pakweg Kodak of ECI Club ook.