Corona, PFAS en Waterland stuwen Jan Helskens en Wim De Veirman mee in de vaart der volkeren

Jan Helskens en Wim De Veirman (Foto: Cookware Company)

Het is één van de beter bewaarde bedrijfsgeheimen, het succes van Jan Helskens en Wim De Veirman en hun bedrijf Cookware Company, de producent van onder meer de keramische greenpan. Beide ondernemers verankeren samen met hun Chinese partner Sam Liu hun bedrijf in Hong Kong en zijn wars van interviews die naar hun zeggen ‘enkel speculatieve en voorbarige berichten’ brengen. Ondertussen is het wel een feit dat de nu 54-jarige Jan Helskens 15 miljoen euro op tafel legde om het kasteel Chateau de Humain in Marche-en-Famenne te kopen van prinses Lea, de schoondochter van koning Leopold III. De Cookware Company staat voor een omzet wereldwijd van minstens 400 miljoen dollar. Vorig jaar legde de Belgisch-Nederlandse durfkapitalist Waterland 159 miljoen euro op tafel om aandeelhouder te worden van het bedrijf. Een nieuwe berekening brengt het vermogen van Helskens en De Veirman op 350 miljoen euro, goed voor een 73ste plaats in onze ranglijst.

De Veirman en Helskens werkten jarenlang koppig vanuit Hong Kong aan de productie en commercialisering van hun groene bakpannen. Die zou uitgroeien tot één van doodgravers van de klassieke zwarte tefalpan. De voorbije jaren zetten beide ondernemers grote stappen vooruit. En ze kregen daarbij recent nog forse rugwind mee door onder meer corona. De pandemie zette gezinnen er toe aan meer thuis te koken in eigen keuken, met gezondere pannen. Liefst groene pannen als het van beide Vlaamse ondernemers afhangt. Dat die keramische pannen ook nog eens gemaakt zijn zonder chemicalieën die PFAS-bevatten sluit dezer dagen ook aan bij een nieuwe bezorgdheid die nu ook het brede publiek bereikte.



Vorig jaar stelde Waterland 159 miljoen euro groeikapitaal ter beschikking van de Cookware Company en zijn aandeelhouders. Dat werd onder meer gebruikt voor de overname van het Italiaanse Lumenflon. Dit bedrijf moet de eerste PFAS-vrije producent van kookpannen in Europa worden. Eerder nam het bedrijf al hun Nederlandse concurrent BK Holland over en hun Duitse concurrent Merten & Storck. Via die overnames en eigen groei moet de Cookware Company uitgroeien tot een groep met een omzet die naar één miljard gaat. Bij de intrede van Waterland werd bekend dat het bedrijf in 2020 een omzet haalde van 400 miljoen dollar, Het bedrijf had dan ongeveer 2.000 mensen in dienst, verspreid over 3 productiefaciliteiten in Zuid-Korea, China en Duitsland en meerdere verkoopkantoren wereldwijd. De producten worden op de markt gebracht via verschillende internationale merken zoals Greenpan en Blue Diamond, aangevuld met enkele sterke lokale merken zoals Royal Van Kempen & Begeer, Greenchef en BK.

“Voor Waterland past de investering in The Cookware Company perfect in onze strategie om te investeren in groeiende, kwalitatieve bedrijven die de ambitie hebben om echte leiders te worden in hun markt.” zo zei Cedric Van Cauwenberghe, Managing Partner Waterland Private Equity over de deal. Zonder grote tegenslagen zal het vermogen van Helskens en De Veirman de komende jaren enkel de hoogte in gaan.