De familie Gillion-Crowet, waar kunst en vastgoed elkaar vinden (en waar barones Crowet 61 miljoen euro verdient)

Het echtpaar Gillion-Crowet in 2006 bij de regeling van de erfenisrechten na het overlijden van vader Fernand Gillion. (Foto: Belga Images)

71,3 miljoen euro. Zoveel betaalde een anonieme Aziatische investeerder voor het schilderij ‘L’Empire des Lumières’ van René Magritte. Een slordige 10 miljoen daarvan gaat onder meer naar commissielonen, onkosten en naar Sotheby’s in Londen die de veiling organiseerde. 61 miljoen mag barones Anne-Marie Crowet bijschrijven op haar bankrekening. Crowet was vanaf haar 16de model en muze van de surrealistische schilder. Ze bezit momenteel nog 5 andere werken van Magritte. Anne-Marie Crowet huwde met Roland Gillion, één van de drie zonen van de Brusselse aannemer Fernand Gillion. Die bouwde in Brussel zowel het radiogebouw op het Flageyplein als de winkelgalerij Toison d’Or aan de Louisalaan. Met dat laatste legde hij de basis van het familiefortuin. Eén derde daarvan wordt door Roland Gillion beheerd. Samen met zijn echtgenote legde hij een indrukwekkende kunstcollectie aan. Een deel daarvan werd in 2006 gebuikt om de successierechten te betalen na het overlijden van vader Fernand Gillion. Het echtpaar heeft één dochter Nathalie die gehuwd is met prins Amaury de Merode.

Pierre Crowet, de vader van Anne-Marie, was een advocaat, net als Magritte afkomstig van Charleroi. Beiden vinden elkaar in Brussel. Vader Crowet zal uitgroeien tot mecenas van Magritte. En als opdrachtgever. Hij zetelt immers mee in verschillende aankoopcomités, onder meer bij het Paleis voor Schone Kunsten. Het is vader Crowet die aan de schilder voorstelt zijn dochter te gebruiken als inspiratie en model. En dat lukt wonderwel. Meest opmerkelijke werk is ongetwijfeld “La fée ignorante” uit 1956 dat het gezicht toont van de jonge Anne-Marie.



Aan het einde van zijn leven zal Magritte 9 schilderijen hebben geschonken aan Anne-Marie Crowet. Eén daarvan was dus ‘L’Empire des Lumières’. Magritte ontwikkelde 17 schilderijen rond datzelfde thema, zijn woning, tussen 1949 en 1965. De meeste van die werken werden verkocht. Het eerste werk uit de reeks werd al in 1949 zelf aangekocht door de Amerikaanse miljardair Nelson Rockefeller. Het kwam in 2017 op de kunstmarkt en werd toen geveild voor 20,5 miljoen dollar. Het grootste schilderij uit de serie schonk de mercantiele Magritte aan zijn muze. Omdat het het grootste werk is, bracht het ook dit opmerkelijk bedrag op. Crowet leende de werken verschillende keren uit aan musea en schonk er ook een aantal weg. (Lees verder onder de foto)

‘La fée ignorante’ van René Magritte, met Anne-Marie Crowet als model.

In 2006 overleed vader Fernand Gillion. Zijn zoon Roland betaalde de erfenisrechten van 21,8 miljoen euro met kunstwerken uit zijn eigen verzameling. Gedurende 35 jaar collectioneerden hij en vooral Anne-Marie art-nouveaukunstwerken en objecten van het fin de siècle: meubels van de architect Victor Horta, schilderijen van Fernand Khnopff, beelden van Alfons Mucha, glaswerk van Antonin Daum en Emile Gallé, juwelen van René Lalique. Ook na 2006 bleef het echtpaar investeren in kunst, maar nu vooral in jonge Chinese kunstenaars. Ze maakten daarbij hun eigen privémuseum in de vroegere mosterdfabriek “La moutarderie” in Sint-Jans-Molenbeek. Vijf werken van Magritte hangen nog in hun appartement in het centrum van de stad Brussel. Of toch bijna. De werken zijn veilig opgeborgen, de schilderijen aan de muur zijn perfecte kopieën.

Anne-Marie Crowet, in 1955 nog Belgisch kampioen tennis, kreeg van koning Albert II de titel van barones.