D’Ieteren concentreert zich met Rimac superwagens op vermogende kopers

De Rimac Nevera (Foto: RV)

Minder wagens verkopen maar met meer winst. Daarbij mikken op vermogende kopers die op zoek zijn naar exclusiviteit. Dat is zowat de strategie die schuilgaat achter de beslissing van de autogroep D’Ieteren, in handen van de gelijknamige familie, om de exclusieve invoerder te worden voor België van de elektrische Rimac-supersportwagens. De hypercars sluiten aan bij de luxemerken Bugatti, Lamborghini en Bentley die nu al door D’Ieteren aan de man worden gebracht. De superwagens van Rimac halen tot 400 kilometer per uur en kosten minstens 1 miljoen euro. De prijs kan oplopen tot 5 miljoen euro. Rimac mikt op een publiek van nieuwe vermogende klanten die meer willen dan een gewone Porsche of Ferrari. Het Kroatische bedrijf verwacht dat die markt van vermogende kopers tegen 2025 met 15 % zal groeien.

Rimac Automobili zag het levenslicht in 2007 in de hobbygarage van de Kroaat Mate Rimac. Op zijn 19de begon die met het ombouwen van een e-M3 BMW die diende als zijn eerste testmodel. “Ik had een oude BMW E30, modeljaar 1984, die ik gebruikte voor circuitraces.”, zo vertelde hij daarover. “Bij een van deze races ontplofte plotseling de motor. Op dat moment besloot ik om een elektrische versie te bouwen. Na ongeveer een jaar kon de auto rijden, maar ik was nog niet tevreden met het resultaat. Het was zwaar, niet erg krachtig en het bereik was erg beperkt. Om deze reden begon ik een team van experts te verzamelen om onze eigen componenten te ontwikkelen, aangezien ik geloofde dat de elektrische voortstuwing veel meer kon geven in vergelijking met wat er op de markt beschikbaar was. Ik had toen al een heel duidelijke visie op mijn uiteindelijke doel.”



De grote voorbeelden en inspirators van Mate Rimac zijn Nikola Tesla en Christian von Koenigsegg die beiden hun eigen elektrische wagen ontwierpen. Dat Rimac een sterk product heeft, mag blijken uit het feit dat de Volkswagen-dochter Porsche Engineering Group 15 % kocht van het bedrijf. Ook Huyndai is aandeelhouder. Voor het eerste Rimac model, de Concept One, telden zes kopers 1,2 miljoen dollar per stuk neer. Intussen heeft Rimac een nieuw productiemodel klaar, de Nevera. Daarvan worden er vanaf februari 150 geproduceerd in de Kroatische hoofdstad Zagreb voor verkoop in Azië, Europa en de VS. Prijskaartje voor de bolide met een vermogen van 1.914 pk en een topsnelheid van 412 kilometer per uur: vanaf 2,1 miljoen euro, zonder opties. D’Ieteren hoopt jaarlijks 3 Nevera’s te verkopen. Op termijn kunnen dat er meer worden, als er nieuwe Rimac-modellen bijkomen. Het is een nichemarkt, maar de vraag is groot, zo klinkt het. Vorig jaar verkocht D’Ieteren 150 Bentleys, 100 Lamborghini’s en twee Bugatti’s. Ook opmerkelijk, Rimac nam eind vorig jaar het verlieslatende merk Bugatti over. Momenteel zouden in België 700 hyperwagens rondrijden.

Binnenzicht van de Nevera. (Foto: RV)