Wanneer de familie Saverys zich gaat bewegen op maritiem gebied is het altijd goed dat van nabij te volgen. Dat is ook nu zo. De voorbije maanden bouwde de familie van Marc Saverys een belang op van bijna 14 % in de tankrederij Euronav. Nu blijkt dat die gaat fusioneren met zijn grootste concurrent Frontline. De combinatie van beide groepen moet uitmonden in de creatie van de grootste olietankrederij ter wereld. De twee zijn samen goed voor een marktkapitalisatie van meer dan 4,2 miljard dollar. Beleggers reageren enthousiast op de fusie. Het aandeel Euronav steeg met meer dan 10%. De familie Saverys, ook eigenaar van de rederij CMB, kan nu al een meerwaarde van om en bij 50 miljoen euro op haar Euronav-rekening schrijven.
De fusie tussen beide rederijen moet niet echt verwonderen. Frontline is in handen van de Noorse reder John Frederiksen. Die bouwde op zijn beurt een belang op van 10 % in Euronav. Dat was blijkbaar een signaal voor Saverys om in actie te schieten. Twee jaar terug had die nog haar belang in Euronav volledig afgebouwd. Ook dat was niet zo vreemd. Euronav beweegt zich immers in de uiterst moeilijke markt van olietransporten. Vorig jaar incasseerde ze een verlies van 340 miljoen euro. Maar wanneer er echt een embargo komt op Russische energie zal het tanktransport van aardolie een sterke groei kennen. De fusie tussen beide rederijen anticipeert daar blijkbaar op.
‘Realisatie van een wereldwijde leider in de olietankerindustrie’, klinkt het dan in een persbericht. De twee bedrijven hebben samen bijvoorbeeld 69 grote olietankers, zogenaamde VLCC of Very Large Crude Carriers. Ook is er sprake van 57 Suezmax-schepen, die kleiner in volume zijn, en 20 nog kleinere LR2 Aframax-schepen. Beide bedrijven keurden de deal unaniem goed. De aandeelhouders van Euronav zullen na afronding in de meerderheid zijn. Zij zullen ongeveer 59 procent in handen hebben van de gecombineerde groep, die van Frontline ongeveer 41 procent. Het bedrijf krijgt wel de naam van Frontline, maar de CEO komt van Euronav.