Familie Moorkens en Alcopa zien omzet stabiliseren

De groep Alcopa van de familie Moorkens zag haar groepsomzet vorig jaar stabiliseren op 2 miljard euro. De nettowinst daalde van 20,9 naar 8 miljoen euro. Alcopa is in eerste instantie actief als invoerder van personenwagens en motorrijwielen, een sector die volop in beweging. Alcopa wijst daarbij op het feit dat de vraag naar elektrische auto’s en zelfrijdende voertuigen naast een mogelijke consolidatiegolf binnen de sector ook de introductie van nieuwe fabrikanten en producten met zich mee zal brengen. Daarbij komt nog de overheidsinterventie bij het beperken van de CO² uitstoot en de fiscale behandeling van bedrijfswagens. Recent werd bekend dat de groep zoekt naar een overnemer voor haar garageactiviteiten in België, goed voor 30 garages, en haar retail activiteiten in Frankrijk.



Hyundai, het belangrijkste merk van de groep kende in België een moeilijk jaar nadat in 2016 records werden gebroken dankzij de lancering van de nieuwe Tucson. In Zwitserland werd na enkele moeilijke jaren een omzetstijging gerealiseerd van 9 % ondanks het feit dat concurrentie van de parallelle import nog steeds merkbaar is. Suzuki laat net als voorgaande jaren een stevige omzetstijging noteren va      n 7 %. Isuzu daarentegen zag de groei van de voorgaande jaren teniet gedaan worden.

Ook SsangYong verloor aan omzet in de twee belangrijkste markten, zijnde Duitsland en België met respectievelijk 9 % en 6 % minder omzet. Bij de tweewielers werd dankzij onder meer een sterke stijging van verkochte eenheden Sym scooters een globale omzetstijging van 5% gerealiseerd.