Huppeldepup, daar gaat Catherine Van Eylen

Catherine Van Eylen (Foto: Belga Images)

VRT-sportanker Catherine Van Eylen is niet langer bestuurder bij de nv Huppeldepup, de vennootschap waarmee haar echtgenoot Wouter Vandenhaute jaarlijks 500.000 euro factureerde aan de voetbalploeg RSC Anderlecht van Marc Coucke, waar hij sinds kort niet-uitvoerend voorzitter is. Dat een vennootschap die mee op naam staat van een Sporza-journaliste betalingen van een voetbalclub ontvangt, leidde tot deontologische vragen bij de openbare omroep. ‘Om een verkeerde perceptie helemaal uit te sluiten heeft Van Eylen beslist haar rol bij de nv Huppeldepup te herbekijken’, liet de VRT weten nadat het weekblad Humo het dubbel gebruik van Huppeldepup in het publiek bracht. Ondertussen blijkt dat de VRT elk jaar meer dan honderd vragen krijgt van journalisten om externe opdrachten te aanvaarden van bedrijven of overheden. Zowat negen op de tien vragen keurt de openbare omroep ook goed. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams Parlementslid Karin Brouwers (CD&V) opvroeg. Vooral schermgezichten vragen en krijgen via sprekersbureaus commerciële opdrachten.

Het hele verhaal startte nadat het weekblad Humo een harde en negatieve analyse publiceerde van de rol die Wouter Vandenhaute speelde bij de voetbalploeg Anderlecht nadat hij daar als voorzitter werd benoemd. Waarop Vandenhaute een proces aanspande tegen de journalist van het tijdschrift. Dat proces wordt op 25 maart 2024 ingeleid voor de Nederlandstalige rechtbank van eerste aanleg in Brussel. Anderlecht-voorzitter Wouter Vandenhaute en voormalig CEO Peter Verbeke werden in de artikels hard aangepakt. Het weekblad sprak onder meer over hun verloning, hun manier van werken en het grote personeelsverloop van de voorbije jaren bij de club. RSC Anderlecht stapte naar de rechtbank omdat het van mening was dat de artikels en de club schade toebrachten. Volgens Anderlecht had de Humo-journalist de wettelijke zorgvuldigheidsnorm geschonden en fouten gemaakt.



VRT krijgt ondertussen wel elk jaar meer dan honderd vragen van journalisten om bij te klussen voor bedrijven of overheden. Zowat negen op de tien vragen keurt de openbare omroep ook goed. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams Parlementslid Karin Brouwers (CD&V) opvroeg. Vooral schermgezichten hengelen via sprekerbureaus naar commerciële opdrachten. Dat leidt tot heel wat vragen. Beroepsjournalisten mogen zich niet lenen tot commerciële activiteiten die hun onafhankelijkheid als journalist kunnen hypothekeren. Desalniettemin behandelt de VRT jaarlijks gemiddeld 117 aanvragen van journalisten om bij te klussen. Voor zowat negen op de tien aanvragen krijgen journalisten ook groen licht, blijkt uit cijfers die Vlaams Parlementslid Karin Brouwers (CD&V) bij haar partijgenoot Vlaams minister voor Media Benjamin Dalle opvroeg. Cumulactiviteiten hoeven niet altijd commercieel te zijn. Sommige zijn perfect verdedigbaar voor journalisten. Een boek over hun expertise schrijven en daarover lezingen geven bijvoorbeeld. Andere journalisten modereren of zetelen als expert in panels of geven les in het hoger onderwijs.

Andere klussen duwen sommige journalisten wel in een spagaat, zo weet de website Apache. VRT nieuwsanker Hanne Decoutere bijvoorbeeld leent al langer haar bekendheid uit om de uitreiking van Michelinsterren voor haar rekening te nemen. De journaliste hostte ook een minipodcastreeks voor de FOD Werkgelegenheid die kadert in een communicatiecampagne van de federale regering. Ze hostte eveneens recent nog een minipodcastreeks over mentaal welzijn voor de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg. De driedelige podcast kadert in een communicatiecampagne voor vice-premiers Frank Vandenbroucke (Vooruit), Pierre-Yves Dermagne (PS), Petra Desutter (Groen) en David Clarinval (MR). Haar collega Riadh Bahri praatte dan weer een jobbeurs voor een grote zorggroep en een seminarie van Toerisme Vlaanderen aan elkaar. Hij leidde ook een debat van Tectum Group, een bouwgroep gespecialiseerd in platte daken. Fatma Taspinar presenteerde niet enkel de promoshow rond Flanders Technology & Innovation, maar is ook terug te vinden op studiedagen voor marketingbedrijven, events van de Vlaamse overheid of netwerkevenementen van ambtenaren. Financieel journalist Michaël Van Droogenbroeck is dan weer host in verschillende webinars van Beobank of congressen van de beroepsvereniging van syndici.