Kinepolis en familie Bert kunnen weer groeien in België

Kinepolis hoopt met de nieuwe ‘The Fast & the Furious’ alsnog dit jaar een blockbuster te kunnen binnenhalen.

In de acht landen waar de bioscoopgroep Kinepolis actief is, zijnde de Benelux, Frankrijk, Canada, Spanje, Zwitserland en de VS, steeg het aantal bezoekers vorig jaar met 13 % naar meer dan 40 miljoen. België is slechts goed voor 20 % van dat bezoekersvolume. De Belgische mededingingsautoriteit verbood de groep van de familie Bert 20 jaar lang om in eigen land nieuwe bioscopen te openen. Maar nu komt daar een eind aan. In de herfst van volgend jaar kunnen de eerste nieuwe bioscoopcomplexen van Kinepolis in België de deuren openen. Maar dat zullen alvast geen megacomplexen zijn. Kinepolis CEO Eddy Duquenne mikt op zogenaamde kleinere nabijheidsbioscopen, een beetje zoals goed uitgekozen superettes. Hoeveel complexen er zo zullen bijkomen, wil hij niet kwijt. “We communiceren pas als een beslissing onomkeerbaar is en we gaan ook de concurrentie niet wakker maken met grote verklaringen.”

De groei in het aantal bezoekers van Kinepolis vorig jaar heeft twee oorzaken: 2018 was een slecht jaar, wat de groei natuurlijk makkelijker maakt, en die groei kwam er met publieksfilms zoals ‘The Lion King’, ‘Avengers: Endgame’, ‘Frozen II’, ‘Joker’, ‘Star Wars: Rise of the Skywalker’, en de FC De Kampioenen-film ‘Viva Boma’ in België. Dit jaar kondigt zich echter zwakker aan. Eddy Duquennne hoopt dat er tussen de aangekondigde releases ook een aantal blockbusters zullen zitten. Maar dat moet nog blijken. Momenteel zijn enkel de nieuwste James Bond en de laatste ‘The Fast & The Furious’ hoopvol.



Kinepolis wil minder afhankelijk worden van het filmaanbod door de bioscoopzalen uit te rusten met fysieke innovaties zoals betere audio en speciale stoelen. Ook de verkoop van snoep en drank is een buffer tegen magere blockbusterjaren. België is maar goed voor een vijfde van de bezoekers, maar wel voor 30 procent van de inkomsten omdat het bedrijf in eigen land meer versnaperingen verkoopt in de bioscoop. Op het vlak van bezoekers is Canada nummer één, maar daar telt Kinepolis veel kleine zaaltjes. Kinepolis verdient gemiddeld 7,18 euro per filmbezoeker, in Canada is dat maar 1,66 euro.

Het groeiverbod in België verplichtte de groep die groei te gaan zoeken in het buitenland, tot in de Verenigde Staten en Canada. 70 % van de omzet komt van buiten België. “Ik heb nooit begrepen waarom we het enige bedrijf ter wereld waren dat een verbod opgelegd kreeg om autonoom te kunnen groeien’, zegt Eddy Duquenne in De Standaard. De Belgische bioscoopmarkt kende volgens Duquenne minder vernieuwing dan andere markten. “De concurrentie heeft twintig jaar lang liggen slapen. Heeft men nu eigenlijk de consument beschermd of de concurrent?”, vraagt Duquenne zich af. “Uiteindelijk is het door concurrentie mogelijk te maken dat de markt vernieuwt en de consument wint.” Duquenne ziet nu wel ruimte voor nabijheidsbioscopen in België. Maar voor concrete plannen is het nog te vroeg. Althans voor de buitenwereld. Ongetwijfeld ligt er al ergens vertrouwelijk een strijdplan op tafel.