Lierse bussenfamilie Van Hool blijft bloedrode cijfers schrijven

Frank Van Hool in betere tijden op bezoek in de bussenfabriek van zijn bedrijf in Skopje, Macedonië. (Foto: Belga Images)

De bussenbouwer Van Hool, in handen van de gelijknamige familie, incasseert over vorig jaar een verlies op groepsniveau van 63 miljoen euro. Het jaar daarvoor, in 2020, bedroeg dat verlies 66 miljoen euro. Vorig jaar viel de groepsomzet terug naar 270 miljoen euro tegenover 435 miljoen in 2020 en 725 miljoen in het pre-coronajaar 2019. Van Hool wordt zwaar getroffen door corona. De pandemie legde zowat de hele sector van het toerisme en de touringcars stil. Van Hool heeft 222 miljoen voorraden op haar balans staan tegenover slechts 38 miljoen handelsvorderingen. Het eigen vermogen van het moederbedrijf is gedaald tot 50 miljoen euro. Het bedrijf ziet de markt nu wel licht opleven en zegt zeker nog minstens 1 jaar zonder problemen verder te kunnen. In onze ranglijst zakt de familie fors van de 169ste naar de 309de plaats. 

In april 2021 kon Van Hool een akkoord afsluiten met de banken omtrent een uitgebreide financiering op lange termijn. Die bankenschuld bedraagt per eind 2021 133 miljoen euro tegenover 92 miljoen in 2020. De schuld op korte termijn stijgt van 70 naar 77 miljoen euro. In de toelichting bij haar jaarrekening zegt het bedrijf dat de toekomst zal afhangen van de snelheid waarmee de markt van de touringcars zich herpakt. De familie Van Hool controleert het bussenbedrijf via de holding Immoroc. Daar heeft de familie in 2021 45 miljoen schuld tegenover de aandeelhouders omgezet in bedrijfskapitaal. Dat alles speelt zich af in de schaduw van een familiaal conflict dat de familie Van Hool al langer achtervolgt en dat betrekking heeft op de verdeling van de aandelen over de vijf verschillende familiale takken.