MEDIA – Journalisten van L’Avenir willen één miljoen euro kapitaal verzamelen

De journalisten en het personeel van de Franstalige regionale krantengroep L’Avenir willen één miljoen euro kapitaal ophalen. Ze willen aandeelhouder worden van hun bedrijf wanneer dat in de lente van volgend jaar te koop wordt aangeboden. De werknemers van L’Avenir richten zich zowel naar private investeerders als naar lezers. Het mediabedrijf kwam in zwaar water terecht wanneer haar eigenaar, de Luikse intercommunale Enodia, het vroegere Publifin, in een storm belandde van corruptie en financiële zelfbediening. Met hun financiële inbreng wil het personeel wegen op de toekomstige strategische beslissingen van het bedrijf. “Ons gewicht binnen het toekomstige aandeelhouderschap hangt af van hoeveel geld we nu kunnen ophalen.” zo zegt Jean-Christophe Herminaire, mede-oprichter van de coöperatieve.



De journalisten van L’Avenir botsten begin dit jaar zwaar met Stéphane Moreau, de toenmalige topman van Publifin. Die eiste onder meer het ontslag van 60 van de 250 personeelsleden, waaronder heel wat journalisten. Ondertussen moest Moreau zelf het onderspit delven op het socialistische politieke slagveld in Luik. Het nieuwe management van Publifin, ondertussen herdoopt tot Enodia, besliste het mediabedrijf in maart volgend te verkopen, hopelijk wanneer de storm rond de intercommunale dan voorbij geraasd is. Nu al zijn er twee kandidaat kopers. De familie le Hodey, eigenaar van onder meer de populaire krant La Dernière Heure, biedt 10 miljoen euro voor L’Avenir. Haar concurrent, de familie Hurbain van de groep Rossel, is eveneens geïnteresseerde partij maar formuleerde nog geen bod.

Het personeel wil nu vermijden dat ze terug de speelbal worden van de aandeelhouders. Ze hopen met hun inbreng van één miljoen minstens één zitje te krijgen in de nieuwe raad van bestuur. Ze kregen wel al bevestiging dat ze zullen kunnen participeren. Vraag is dus hoeveel kapitaal ze kunnen ophalen. Het moet van september 1986 geleden zijn dat een redactie nog een financieel beroep doet op haar lezers om haar onafhankelijkheid te waarborgen. In 1986 deed de toen linkse krant De Morgen dat om onder de vleugels uit te geraken van haar toenmalige eigenaar, de Vlaamse socialistische partij. Dat lukte gedeeltelijk. De krant werd overgenomen door de Persgroep van de familie Van Thillo, eigenaar van onder meer Het Laatste Nieuws. Die groep werd nu door Christian Van Thillo omgevormd tot het mediabedrijf DPG. Nog in diezelfde periode slaagden de journalisten van de toenmalige Financieel Economische Tijd en de kranten De Standaard en Het Nieuwsblad er in deel uit te maken van het aandeelhouderschap van hun krantentitels. Beide initiatieven hadden tot doel de redactionele onafhankelijkheid van de journalisten te waarborgen. Ondertussen stierven beide initiatieven een stille dood. 


Download PDF