Musical 40-45 boort Fernand Huts zes miljoen door de neus

Het moest de grootste spektakelzaal van Vlaanderen worden. Ze zou plaats bieden aan rijdende tribunes. Er zou een trein doorkunnen. Studio 100 zou de zaal openen met de spektakelmusical 40-45. Ze zou op het logistieke terrein van Katoen Natie komen in de Waaslandhaven. Niet dus. Met zoveel chemische industrie is de haven te gevaarlijk om dag na dag zoveel mensen te ontvangen. Meteen een probleem voor Katoen Natie baas Fernand Huts. Die had “out of the box” gedacht. Eens de spektakelzaal leeg, kan ze gebruikt worden als logistiek magazijn. Dubbele kassa dus. Nu niet, integendeel, Huts zegt dat hij nu 6 miljoen euro teveel heeft betaald voor het gebouw.



“Als ik het goed heb begrepen, kan er niks tegen ondernomen worden. Maar die hal kost wel 12 miljoen, en ik zal die nu moeten gebruiken als een bedrijvenhal die me normaal 6 miljoen zou kosten. En waarom? Omdat iemand vindt dat het gevaarlijk is om elke avond 1.500 toeschouwers toe te laten in een bedrijvenzone waar elke dag 42.000 mensen werken en er nog eens veel meer met de auto doorheen rijden. Terwijl we Vlaanderen met dit project op de wereldkaart hadden kunnen plaatsen. Rijdende tribunes, zelfs rijdende treinen in de zaal: dit was uniek.” zo zegt Huts in Het Laatste Nieuws.

Studio 100 zegt dat het zich bij de beslissing neerlegt en op zoek gaat naar een alternatief. “Geloof me”, zegt Fernand Huts, “voor Studio 100 is dit een ramp. Ze doen nu alsof alles in orde komt, omdat ze de twintigduizend mensen die al een ticket hebben gekocht, willen gerust stellen. Maar nergens gaan ze iemand vinden die zoals ik 12 miljoen euro investeert. Onmogelijk. Hier zou een zaal komen die op de maat van die voorstelling was gemaakt. Wat de oplossing ook wordt, het zal behelpen zijn.”

Hans Bourlon: “Wij hebben geleerd geen negatieve energie te stoppen in dit soort procedureslagen. Het is ook tijdverlies. ‘Kan het niet zo? Dan doen we het anders.’”

“Wij zijn in onderhandeling met een aantal partners, en die hebben allemaal een ruimte ter beschikking die aan dezelfde voorwaarden voldoet als de hal die Katoen Natie bouwt: een grondplan van zeventig meter op zeventig, twaalf meter hoog, geen palen. En we hebben er vertrouwen in dat alles in orde komt. Wanneer kan ik nu nog niet zeggen.” zegt Hans Bourlon, CEO van Studio 100.

Studio 100 tekent tegen de beslissing geen beroep aan. “De wet is de wet”, zegt Bourlon. “Misschien is die wet in het verleden al eens breed geïnterpreteerd, maar wij hebben geleerd geen negatieve energie te stoppen in dit soort procedureslagen. Het is ook tijdverlies. ‘Kan het niet zo? Dan doen we het anders.’ Dat is altijd al de mentaliteit van ons bedrijf geweest.”