NIEUW – Charles Beauduin en de hogere wiskunde van actieve belastinglatenties

Charles Beauduin (Foto: Belga Images)

De Brusselse ondernemer Charles Beauduin gaat door een moeilijke periode. Zijn bedrijf Vandewiele, producent van textielmachines, kijkt bij een dalende omzet (van 944 naar 807 miljoen euro) aan tegen een bedrijfsverlies van 3 miljoen euro. Maar na financiële opbrengsten slaat dat verliescijfer om in winst van 70 miljoen euro voor belastingen. Eindresultaat is een netto winst van 108 miljoen euro, onder meer door 57 miljoen euro aan actieve belastinglatenties terug te nemen. Pijnpunt in dit verhaal vormt de participatie van 22 % die Beauduin eind 2023 aanhield in het beursgenoteerde Barco. Slechte resultaten duwen de koers van Barco naar beneden, van 23 euro eind 2022 naar 16,5 euro eind 2023. Het bedrijf neemt daarop 132 miljoen euro terug van een eerder geboekte meerwaarde op die aandelen. Die meerwaarde op de balans van Vandewiele bedraagt per eind 2023 nog 26 miljoen. Maar tegen de huidige beurskoers van 11 euro van Barco slaat die meerwaarde van 26 miljoen euro om in een minwaarde en dus verlies van 84 miljoen euro. Charles Beauduin moet er dus alles aan doen om die koers dit najaar terug op te krikken.

Een actieve belastinglatentie is hogere wiskunde die doorgaans wordt aangepakt door gespecialiseerde accountants. Volgend voorbeeld kan dat toelichten. Stel je bedrijf heeft een slecht jaar gedraaid en boekt daardoor een verlies van 200.000 euro in 2023. Op basis van de prognoses voorspel je dat in 2025 weer winst wordt gemaakt. Je kunt in dat geval een actieve belastinglatentie van 54.000 euro (200.000 x 27% belastingtarief) opnemen. Je speculeert in dit voorbeeld bij wijze van spreken op toekomstige winsten waar je nu de belastingaftrek door overgedragen verlies al op incasseert.



Die hogere wiskunde staat in de schaduw van de moeilijkheden die Charles Beauduin moet overwinnen bij Barco. De koers van het Kortrijkse beursgenoteerde technologiebedrijf klapte met 15,8 procent naar beneden na teleurstellende resultaten in het eerste kwartaal van dit jaar. De omzet zakte met 21 procent tot 195,9 miljoen euro. Barco focust zich op vijf producten: digitale cinemaprojectoren, projectoren voor immersive experiences, medische schermen, controlekamers en Clickshare of de technologie voor vergaderruimtes. De digitale cinemaprojectoren zijn goed voor de helft van de omzet. Barco werd hier geplaagd door de auteursstaking in Hollywood, waardoor cinemaketens minder snel nieuwe projectoren kochten. Het bedrijf verwacht pas een herleving van de markt in de tweede jaarhelft, waardoor de omzet in 2024 die van 2023 kan evenaren. Eerder al werd Beauduin terug CEO van Barco. Zijn uitdaging is daarbij meer innovatiekracht in het bedrijf te brengen.