NIEUW – Colruyt zet 40 miljoen euro klaar voor 45 Comarkt winkels

Het nieuwe, tijdelijke, logo van de overgenomen Match en Smatch winkels.

De distributiegroep Colruyt, in handen van de gelijknamige familie, heeft één van haar wachtvennootschappen, Codevco XIV om precies te zijn, omgevormd tot Comarkt. Dat moet de nieuwe werkmaatschappij vormen voor de 28 Match en 29 Smatch-winkels die Colruyt in september vorig jaar over kocht van de groep Louis Delhaize. De komende zeven weken worden 38 winkels in versneld tempo omgevormd om te heropenen onder het logo Comarkt in Vlaanderen en Comarché in Franstalige België. Zeven winkel gaan dicht voor langere renovatieperiodes. Het gaat om een tijdelijke naam die de komende jaren verder moet uitgebouwd in een definitief winkelconcept. De vennootschap Comarkt krijgt een kapitaal mee van 40 miljoen euro.

38 overgenomen winkels zullen gespreid over zeven weken telkens één week hun deuren sluiten om nadien te openen onder het enseigne Comarkt of Comarché. Tijdens die week wordt een lichte ombouw voorzien: zo wordt bijvoorbeeld de kassasoftware van Colruyt Group geïnstalleerd. Daarnaast wordt het assortiment in de winkel aangepast met onder andere de invoering van de eigen merken van Colruyt Group. De medewerkers van de winkels krijgen een opleiding en blijven in hun winkel aanwezig om, met extra hulp van bestaande medewerkers van Colruyt Group, tijdens die week de nodige voorbereidingen voor heropening te treffen. Zeven winkels sluiten voor een langere periode om meteen verbouwd te worden naar één van de merken van Colruyt Group. In de overname bevinden zich zeven reeds zelfstandige winkels. Met vier van hen is er een overeenkomst met Retail Partners Colruyt Group, en met drie winkels lopen er nog gesprekken met de bedoeling hen op te nemen in het netwerk van Spar Colruyt Group, of als groothandelsklant. Voor vijf winkels wordt nog gewacht op een goedkeuring van de Belgische Mededingingsautoriteit om deze al dan niet te mogen overnemen.