Eric Coppieters heeft zijn vennootschap ‘Caulier Sugar Free’ in een nieuwe stroomversnelling gebracht. De marketing brouwerij van artisanaal bier verhoogt zijn kapitaal van 15 naar 18 miljoen euro. Meteen verandert de naam van de vennootschap ook in “Brasserie 28” wat meer aansluit bij de ambitieuze plannen van Coppieters. Deze ‘serial entrepreneur’ lag begin de jaren ‘90 niet enkel mee aan de basis van de vennootschap Déminor, de verdediger van de belangen van minderheidsaandeelhouders, hij was ook aandeelhouder van de broodjeszaak Pain Quotidien. Met ‘Brasserie 28’ wil Coppieters artisanaal bier combineren met bio voeding in de horeca. En hij mikt daarbij hoog, zelfs in coronatijden. Zo opent hij een zaak op de Grote Markt in Brussel en werkt hij aan de Europese uitbouw van zijn bierconcept.
Coppieters werd eigenaar van de merknaam ‘Caulier’, een Brabantse brouwer die de vorige eeuw failliet ging. Zelf brouwde Coppieters geen bier. Hij lanceerde wel het merk ‘Caulier Sugar Free’, een soort bio bier dat ook kan worden gedronken door diabetes patiënten en dat werd gebrouwen in de Proefbrouwerij in Lochristi. In 2017 nam hij de Italiaanse brouwerij Birra Toccalmatto nabij Parma over van Bruno Carilli. Die laatste bleef wel actief in de groep die steeds meer naar Europese afzet zocht voor haar artisanale bieren. Coppieters zelf heeft de ambitie de combinatie van bier en voeding vorm te geven. Zo werd hij meerderheidsaandeelhouder van de restaurantgroep Les Filles van André Van Hecke, goed voor 4 restaurants. Ook in het Brusselse Centraal Station is er een Brasserie 28. De groep omvat momenteel een 12-tal restaurants waarvan de helft in Italië. In al die restaurants wordt bio voeding gecombineerd met artisanale bieren.
De groepsomzet van Brasserie 28 bedraagt om en bij 10 miljoen euro. Winstcijfers worden momenteel gedrukt door corona. Na de huidige kapitaalverhoging controleert Coppieters 37 % van Brasserie 28. Samen met zijn familiale collega’s aandeelhouders zou hij iets meer dan 50 % van het bedrijf in handen hebben. De Nederlandse durfspecialist Partners in Equity is goed voor 10 % en het Amerikaanse fonds SFLC staat voor 6,5 %. De Brusselse durfkapitalist Sherpa Invest is goed voor 2,7 %. Opmerkelijk in dat verband is een zogenaamd niet concurrentiebeding dat in de statuten van de vennootschap is opgenomen. Ex-aandeelhouders mogen tot 10 jaar na hun aandeelhouderschap geen commentaar in de pers geven over het bedrijf en in praktijk eveneens gedurende 10 jaar geen concurrentie aangaan met Brasserie 28.